המחסור במורים בישראל הוא בעיה מורכבת הכוללת היבטים כמותיים ואיכותיים כאחד. ישנו מחסור פיזי בכוח אדם, עם אלפי משרות הוראה שאינן מאוישות, לצד מחסור איכותי של כ-12,000 מורים המלמדים מקצועות שאין להם בהם הכשרה מתאימה. מצב זה בולט במיוחד במקצועות כמו לשון, אנגלית, מתמטיקה ומדעים, ובחינוך המיוחד. יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, מציינת כי אלפי עובדי הוראה מלמדים ללא תעודת הוראה או הכשרה מתאימה, ומחנכות רבות אחראיות על שתיים ואף שלוש כיתות.
משרד החינוך הכריז על שנת 2025 כ"שנת הבינה המלאכותית" במערכת החינוך, מתוך שאיפה לחולל שינוי בהוראה, בלמידה ובניהול החינוכי, ולצייד כל תלמיד ומורה בהבנה בסיסית של כלי AI. התפיסה המרכזית היא שבינה מלאכותית תשמש ככלי משלים המעצים את המורים, משפר את חווית הלמידה ומאפשר מענה פדגוגי מותאם אישית.
הבינה המלאכותית מציעה מגוון פתרונות להתמודדות עם שני סוגי המחסור:
צמצום המחסור הכמותי על ידי הפחתת העומס ממורים קיימים:
- אוטומציה של משימות אדמיניסטרטיביות ובדיקה: כלי AI יכולים לבצע בדיקה אוטומטית של מטלות כתובות, עבודות מחקר ואפילו תשובות פתוחות, ולספק משוב מיידי ומותאם אישית לתלמיד. זה מפחית משמעותית את נטל עבודת הניירת והציונים על המורים, כולל מורי חינוך מיוחד שמקדישים שעות רבות לכך.
- ניהול לוגיסטי חכם: מערכות AI יכולות להפחית את הזמן שהמורה משקיע בניהול נוכחות, מעקב אחר ציונים ותיאום מול הורים.
- ייצור חומרי לימוד אוטומטי: ניתן לייצר באופן אוטומטי מצגות, דפי עבודה ושאלונים על פי תוכנית הלימודים, מה שחוסך למורים שעות הכנה רבות.
- הנגשת הוראה היברידית: מורה מומחה יכול ללמד בו-זמנית עשרות כיתות באמצעות שידור אינטראקטיבי ו-AI המנהל את השיח המקומי, מה שמרחיב את טווח ההשפעה של מורים בודדים.
- עוזרי למידה אישיים: בוטים חכמים המבוססים על סגנון ההוראה והתוכן שהמורה יצר, יכולים לספק תמיכה ועזרה בתשובות לשאלות תלמידים גם מחוץ לשעות הלימודים. זה מאפשר לתלמידים ללמוד באופן עצמאי ומפחית את התלות במורים.
צמצום המחסור האיכותי על ידי שיפור יכולות המורים והכשרתם:
- סיוע פדגוגי בזמן אמת: מערכות AI יכולות לספק למורה הצעות ודוגמאות במהלך השיעור, כולל הסברים מורכבים, סימולציות והמחשות.
- הכשרה מקצועית מתמשכת למורים: AI יכולה ליצור מסלולי למידה אישיים למורים בהתבסס על חולשותיהם ותחומי ידע חסרים, ובכך לשפר את איכות ההוראה שלהם. משרד החינוך אף הקצה 30% מקורסי הפיתוח המקצועי של מורים לבינה מלאכותית.
- מסלולי הסמכה מואצים: AI יכולה לסייע במסלולי מיקרו-קרדיטציה מואצים למורים ללא הכשרה, הכוללים קורסי עומק ממוקדי-כישרויות, עם מנטור אנושי ו-AI כמדריך.
- הערכה על בסיס מיומנויות: AI מאפשרת מעבר ממבחני שינון להערכה המבוססת על מיומנויות חשיבה גבוהות כגון חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ויצירתיות, שהן חיוניות בשוק העבודה המשתנה.
- למידה מותאמת אישית לכל תלמיד: AI מאפשרת ליצור תוכנית לימודים אישית לכל ילד, תוך איסוף מידע על קצב הלמידה שלו, נקודות החוזק והחולשה שלו, ומתן תרגילים ועזרה מותאמים. זה מאפשר למורים להתמקד בהיבטים הרגשיים-חברתיים ובמנטורינג.
- זיהוי פערים בהבנה: AI יכולה לנתח תשובות של תלמידים ולזהות טעויות יסודיות בהבנה או תפיסות שגויות, ובכך לסייע למורים להבין טוב יותר את צרכי התלמידים ולהתאים את ההוראה.
- סיוע בתחומי דעת ספציפיים: AI יכולה לסייע ללומדים בביצוע מטלות ובפיתוח מיומנויות אקדמיות ומקצועיות, כגון שיפור כישורי דיבור באנגלית, הדמיית טיפולים רפואיים, או הוראת מתמטיקה ותכנות.
למרות הפוטנציאל העצום, חשוב לציין שהבינה המלאכותית אינה פתרון קסם ויש להשתמש בה בקפידה ובאופן מושכל. אתגרים כמו שאלות אתיות, שמירת פרטיות, מניעת הטיות, והצורך בקשר אישי אנושי נותרים בעינם ודורשים ניהול זהיר. מומחים בתחום מדגישים כי AI לא תחליף את המורים אלא תשמש ככלי לשיפור יכולותיהם ולהעשרת חווית הלמידה.