📚 מהי טקסונומיית בלום?
טקסונומיית בלום היא מודל היררכי למיון מטרות למידה, שפותח ע"י בנג'מין בלום. היא מתארת שש רמות חשיבה קוגניטיביות, מהבסיסית למורכבת: זכירה, הבנה, יישום, ניתוח, הערכה, ויצירה. כל רמה בונה על הקודמת, מדרגת את היכולת החשיבתית.
🔍 הבנה – השלב השני בטקסונומיה
לאחר זכירה, מגיע שלב
- ההבנה – היכולת לתפוס את משמעות המידע. זה כולל מגוון מיומנויות:
- פירוש – להסביר מידע במילים אחרות
- דוגמה – לספק דוגמאות למידע נתון
- סיווג – למיין מידע לקטגוריות
- הסקת מסקנות – להסיק ממידע מסקנות חדשות
- השוואה – להשוות בין פריטי מידע שונים
- הכללה – להחיל מידע ממקרה אחד לאחר
💡 חשוב לציין: ההבנה מבוססת על מקורות שניתנו, ולא על ידע כללי חיצוני.
🔄 העדכון המשמעותי ב-2001
בשנת 2001, אנדרסון וקרתוול עדכנו את הטקסונומיה:
- שינו את שמות הרמות לשמות פועל (למשל מ"ידע" ל"זכירה") כדי להדגיש תהליך אקטיבי של למידה.
- שינו את סדר הרמות: הרמה העליונה הפכה מ"הערכה" ל"יצירה", שמייצגת את שיא החשיבה הקוגניטיבית – יצירת ידע חדש.
🤖 AI וטקסונומיית בלום
המאמר, שנכתב ע"י ד"ר מד חרבאך – דמות מוכרת בחינוך ובטכנולוגיה – עוסק רבות בהשפעת הבינה המלאכותית על תהליך הלמידה:
- למרות השינויים הטכנולוגיים, עקרונות הלמידה הבסיסיים של הטקסונומיה נשארו רלוונטיים.
- פותחה גרסה דיגיטלית של הטקסונומיה, שמתאימה לפעילויות בלמידה בעידן הדיגיטלי.
- חרבאך מקדם כעת פרויקט בשם "טקסונומיית בלום עבור AI", שמטרתו לבחון מחדש את רמות החשיבה לאור השפעת כלים מבוססי AI.
הפרויקט מתמקד בשאלות כמו:
- אילו תחומים בלמידה נתמכים ע"י AI?
- היכן כלים אלו עלולים לפגוע בלמידה?
- איך ניגשים כיום למשימות ולתוכן בעידן שבו AI משלים פעולות רבות?
🎯 למה זה עדיין חשוב?
למרות הביקורת והשינויים, טקסונומיית בלום נותרה מסגרת עבודה חיונית לתכנון שיעורים, בניית מערכי הוראה וחשיבה מסדר גבוה – גם בעולם החדש של בינה מלאכותית.
היא אינטואיטיבית, מוטמעת בפרקטיקות הוראה רבות, ויש חשיבות ממשית לבחון אותה מחדש נוכח המציאות המשתנה.