למידה מרחוק בצל הקורונה (2)

הלמידה מרחוק החלה לתפוס תאוצה ביום הראשון שבו הודיעו שאין למידה פרונטלית והופכים את הלמידה ללמידה מרחוק (הפוסט הקודם).

נכון ל- 13 במרץ העריך ה- OECD כי למעלה מ- 421 מיליון ילדים נפגעים בגלל סגירות בית הספר שהוכרזו או יושמו ב 39 מדינות. בנוסף, 22 מדינות נוספות הודיעו על סגר חלקי "מקומי".. שלוש מסקנות עולמיות נכון להיום:1. החינוך נדחף בבבת אחת לחדשנות שהיתה לוקחת שנים רבות במצב שגרה.2. שיתופי פעולה חינוכיים ציבוריים-פרטיים מקבלים חשיבות חדשה, וחשוב מזה – צורות חדשות.3. הפער הדיגיטלי מרחיב פערים קיימים ממילא.המגיפה היא גם הזדמנות להזכיר לעצמנו את הכישורים שתלמידים זקוקים להם בעולם בלתי צפוי זה, כמו קבלת החלטות מושכלות, פיתרון בעיות יצירתי, ואולי מעל הכל, יכולת הסתגלות. בכדי להבטיח שמיומנויות אלה הן בעדיפות עליונה לכל התלמידים והתלמידות, יש צורך להתמקד בבניית חוסן במערכות החינוך שלנו.ובהרחבה:1. החינוך נדחף למצב שעשוי להוביל לחידושים מפתיעים, ולזרז קצב שינוי שהיה איטי מאוד בכל מוסדות החינוך, ובכללם מוסדות ההשכלה הגבוהה ברחבי העולם. התחזיות העתידיות הן שלמידה מסורתית בכיתה באופן אישי תושלם עם אמצעי למידה חדשים – משידורים חיים דרך 'משפיעים ומשפיעות חינוכיים' ועד חוויות מציאות מדומה. למידה עשויה להפוך להרגל שמשולב בשגרה היומיומית – כאורח חיים אמיתי. (מקור)

כמה אקסיומות שנשברו:

למידה זה שיעור, האם השיעור באמצעים טכנולוגים שונה מהשיעור הםרונטלי הרגיל, לפי האקדמיה שיעור תלוי טכנולוגיה מוגבל ואפקטיבי עד 20 דקות והוא שונה מהשיעור הרגיל.

הצורך באותו שיעור בדיוק,

העיקר זה נוכחות -הנוכחות בשיעור היא העדות שהוראה ולמידה אכן התרחשו. הלמידה מרחוק צריכה לקחת בחשבון שחלק מהלימוד קורה בזמן אחר ולא בשעה שמונה בדיוק.

לימידה בצל הקורונה
למידה מרחוק משנה צורה האם היא שונה מהלמידה בכיתה?

הסגר תפס את מערכת החינוך בלתי מוכנה בעליל, כפי שהיה גם בטסטים לפני, לא ניתן לדעתי, לצפות מהמורים והתלמידים להטמיע למידה מקוונת בחרום אם בשעת שיגרה היא בקושי או כמעט ולא מוטמעת. על מנת לראות האם למידה מרחוק אפקטיבית היה על המערכת לנצל וללמד את החומר הלימודי כחלק אינגרלי ממערכת הלימוד השיגרה, כי מה שלא עובד בשיגרה עלול לא לעבוד בשעת חירום..

נקודת המוצא חשבנו כי התלמידים חיים, נושמים בסביבת האינטרנט והרשתות החברתיות אבל נמצא שחלק גדול מהתלמידים נעדרים מיומניות בסיס (אורינות מחשב) בשימוש בכלים טכנולוגים בלמידה. ההעינות של התלמידים להגיש מתלה בזמן, באופן מקוון או לעבוד בקבוצות ושימוש בכלים שיתופיים לוקה בחסר…

מצד שני גם חלק גדול מהמורים לא יודע להשתמש בכלים טכנלוגיים, השימוש במסכים איננו ה"כוס תה" והם אינם רגלים לזה ולכן נוצר אצל חלקם חשש ופחד, משימוש בכלי לא מוכר.

אנשי התמיכה הטכנית של בית הספר אינם נמצאים ליד המורה ונותנים מענה ותמיכה למורה בית הספר (דרך אגב רבים מהם יצאו לחל"ת).יש צורך חשוב בבניית מערך תמיכה טכנית (כמו שיש באונברסיטאות) שייתן תמיכה טכנית לכלים טכנולוגיים של למידה מקוונת מרחוק.המערך יכלול מלבד צוותי הוראה, גם אנשי מקצוע טכניים שידאגו למתן עזרה ותמיכה לצוות הלמידה.

יש לציין כי בהרבה מבתי הספר תשתיות הלמידה ושימוש ברשת האינטרנט לוקות בחסר דבר המגביל את הלמידה ברמת הגלישה ברשת ה ואי פיי , רוחב פס וכדומה, נמצא למשל כי המערכות הטכנולוגיות בבית התלמיד לעיתים עולות על רמת המחשוב בבית הספר. לעומת זאת בהרבה בתים אין רמת אינטנרנט ראוייה לגלישה מייטבית ברשת.

לאור כל הנתונים האלו , אין אנו צריכים להיות מופתעים שהלמידה מרחוק היא כישלון שנובע מאי שימוש ביכולתיו בחיי השיגרה., הלימוד בעזרת הטכנולגיות המידע לא צריך להיות רק בשעת חירום אלא גם בשעת רגיעה. יש להשקיע בתשתיות אינטרנט המהיר בשעת רגיה כי הם לא יזוזו בשעת חירום, לא ניתן וסור לצפות כי ביום פקודה יהיה מעבר מהלמידה הפורנטלי ללמידה דיגיטלית. ואיך האח הגדול אומר יש להיערך בהתאם!

למידה מרחוק היא מיומנות יש ללמדה ולהטמיעה בגלל שהיא קיימת חלקית כל הצוות בכל בית ספר נדרש להמציא בעצמו את הגלגל. כי אין משנה סדורה.בתפיסה של מהנדסים זאת תקלה, אבל עבור החינוך זוהי חגיגה של ממש.(מקור) מאגר מוסדר של מערכי הדרכה פשוטים למורים ולתלמידים יחסוך משאבים וייסייע ללמידה בשגרה ועל אחת כמה וכמה בשעת חירום, כמו שנאמר קשה באימונים קל בקרב.

בשעה שהמנהלים והמורים המציאו את הגלגל, הם עוררו את התלהבותם הרדומה, את כוח היצירה שבהם ואת המקצועיות שרכשו במהלך שנים של למידה וניסיון. זאת ועוד: הם המציאו גלגל התפור בדיוק למידתם ולמידה של תלמידיהם.

מערכת ה"למידה מרחוק" הממשלתית טעונה שיפור, אך מורות ומורי ישראל עובדים *יותר מהרגיל* מפגינים יצירתיות ומשתמשים בכלים אחרים אפקטיביים ופורצי דרך. על מנת להשתמש באפליקציות פורצות דרך ולא של מודלים ישנים. האחיינית שלי למשל רואה סירטונים ביוטיוב על מנת לראות איך לעשות מה, המיומנות והשליטה ברשתות חברתיות ושימוש בכלים ממוחשבים ואפלקציות שונות הכרחים לתהליך הלמידה.

האם הלמידה בעזרת רשת מקוונת משמעותית?משמעותית?
מערכת ה"למידה מרחוק" הממשלתית טעונה שיפור, אך מורות ומורי ישראל עובדים *יותר מהרגיל* מפגינים יצירתיות ומשתמשים בכלים אחרים אפקטיביים ופורצי דרך.

סדנאות יצירה ושיעורי התעמלות למינהם מראות שיש דרכים נוספות לרכישת ידע או שימוש מושכל בפלטפורמות שונות ליצירה (סדנאות אוכל, מלאכת יד , וכושר גופני).

החינוך הוא תוצר של מדיניות ממשלתית בו אם אין למדינה היכולת לשלוט על התהליך והתוכן אין בעצם תהליך לימוד.

המורים צעדו באומץ אל המאה ה-21, אך מנכ"לי החינוך והאוצר החזירו אותם למאה ה-19. ככה "אי אפשר יהיה לקיים את שגרת הלימודים!" אמר אבואב. לתפיסתו: אם אין שגרה מתוכננת ומפוקחת, אין לימודים מצד התלמידים ואין הוראה מצד המורים.

"החינוך הממוסד פועל מתוך ההנחה שילדים לומדים רק כאשר מלמדים אותם, רק את מה שמלמדים אותם ורק בגלל שמלמדים אותם. זו לא האמת. זה מוטעה כמעט לחלוטין". כך כתב ג'ון הולט בספרו "בלמידה מתמדת". את אותה טענה אפשר לנסח גם בהקשר של ההוראה: החינוך הממוסד פועל מתוך הנחה שמורים מלמדים רק כאשר הם מורים בכיתות, רק את מה שמופיע בתוכניות הלימודים ורק בגלל שמערכת החינוך מפקחת עליהם. גם זו לא אמת.

עם התפשטות הקורונה החלה הלמידה מרחוק ואז החלו התקלות. נמצא שיש בעיות הן בשידור והן בכניסה למודולים הן של מטח והן מערכות הנעזרות ברשתות חברתיות. התשתיות בארץ מיושנות והלמידה בעזרת שידורים ישירים או מטלות הניתנות באתר וכניסה של אלפי תלמידים לא ניתנת לביצוע במערך התקשוב של מדינת ישראל. נמצא גם שהתקלות נובעות גם מגיל התלמיד יותר בחינוך היסודי מאשר בחטיבות .

הפוסט הויראלי של שירלי , הופץ בארה"ב וזכה לתגובות אוהדות בצורת לייקים

החינוך בלמידה מרחוק מכיל מודלים שונים ושיטות שונות של לימוד (מקור), ההנחת היסוד שלי כי החינוך זקוק לרשתות חברתיות על מנת להתקיים הוכח כנכון 21 שנה אחרי שנכתב על ידי.

מערכת החינוך זקוקה למערך שיתן תמיכה ללמידה מרחוק, צריך לשחרר את המערכת ולהפוך אותה יותר מבוזרת למרות שהמערכת החינוך היא בעדשליטה פוליטית בשיטות וחומר ההוראה !(יש צורך בביזור).

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp