היפוך מגמה

למידה מרחוק

עד 2019 במחקרים שקראתי רוב המתנגדים להכנסת טכנולוגיית המידע היו המורים בישראל , אבל מאז מגיפת הקורונה יותר ויותר מורים מכניסים את טכנולוגיית המידע והרשתות החברתיות לתחום הלימודי.
ההורים בישראל נמצאו כתמיד כגורם שלא מוכן להכניס שינויים טכנולוגיים (השמרנים,) עמי סלנט גורס כי , 

השמרנות של ההורים בישראל כגורם מעכב לרפורמות בלמידה בבתי הספר התיכוניים, 2021.

http://www.amisalant.com/?p=10646בכמה בכמה סקירות כתבתי כבר  לאורך השנים כאן באתר כי ההורים הם הגורם הכי שמרני במערכות החינוך בארץ ובעולם ובמקרים רבים הם הם הבולמים את החדשנות הפדגוגית : 

* הכנסת אמצעי קצה ממחשב נייד , טאבלט וכדומה
* הכנסת רשתות אלחוטיות  לבית הספר כנכד שימוש ב WIFI ועד שימוש באינטרנט 5G.

מוערבות ההורים הפכה בעצם להתערבות  בתהליך הלמידה
מעורבות הורים   מעורבות ההורים בבית-הספר חיונית לבית הספר.  מגע רציף בין ההורים למורים עשוי להפוך את בית-הספר למוסד קרוב ומוכר עבור ההורים, המאפשר להם להשפיע על צביונו ולהיות מושפעים ממנו. תלמידים מפיקים תועלת מכך שבין הבית לבין בית-הספר שוררים יחסים של כבוד הדדי וקיימים ביניהם ערוצי תקשורת פתוחים

זכורה התערבות ההורים בפניה  לבג"ץ  על התנגדות של הורים בגני תקווה להמשך שימוש במחשב הנייד של תלמידים בבתי הספר. עפ"י הדיווח  חלק מהורי התלמידים העולים לכתה ה' מתנגדים נחרצות לשימוש במחשב הנייד.  פרויקט שילוב המחשבים הניידים ע"י תלמידים ביישוב גני תקווה נחשב  בזמנו כפרויקט חינוכי אשר אמור להוות  דוגמא ודגם לכל מערכת החינוך בארץ. מצער יהיה אם גורם השמרנות של ההורים יהווה גורם שלילי בתהליך ארוך טווח לשילוב מחשבים ניידים בכל הארץ.
גם גן זכורה  לנו קבוצת פייס שמתנגדת לקרינה בתוך תחומי בית הספר ובניהם בשימוש ברשתות wifi  ן 5G.
בתי ספר שונים ברחבי הארץ החליטו לנצל את הניסיון שנצבר בשנת הקורונה ולעבור לשבוע למידה של ארבעה ימים מבית הספר ויום נוסף מהבית. "אנחנו רוצים להכין את הילדים לעולם התעסוקה, שעובר לעבודה משולבת מהבית ומהמשרד", אומרת אושרת גני, ראשת המועצה האזורית דרום השרון. שני בתי הספר העל-יסודיים במועצה עברו למתכונת של ארבעה ימי לימוד בבית הספר ויום נוסף מהבית. "בלמידה מהבית יש הזדמנות לרכוש מיומנויות של אחריות אישית ויכולות דיגיטליות. ובנוסף, זו גם הזדמנות להיות עם עצמך. בית הספר הוא נהדר, אבל גם אינטנסיבי לפעמים".(עמי סלנט) 

השימוש ברשתות חברתיות הוא אחד מיומנות היסוד הנדרשות מאדם בוגר על מנת להשתלב בחברה התעשייתית הידע של המאה ה-21.

אנו עדים לגידול במספר המשתמשים ברשתות חברתיות, נשאלת השאלה האם שימוש בהוראה פרונטלית הוא אפקטיבי ,  האם מה שהיה נכון באלפי השנים  האחרונות עדיין נכון במערכת החינוך של המאה ה-21 .לדעתי, החינוך הפורנטנלי למרות בקיים כיום מאבד מאפקטיביות שלו ובמחקרים שונים מהעולם אף נמצא שמדד יעילותה יורד.  אני מאמין כי  הלמידה והעזרות ברשתות חברתיות , הן צורך בתהליך הלימודי.  שימוש ברשתות חברתיות יחזק את הקשר החברתי והלימודי של בית הספר המורים והתלמידים. עם כניסת הטאבלט ומערכת התקשוב הלימוד באמצעות רשתות חברתיות יהווה חלק מרכזי בחינוך במאה ה-21

תהליך הלמידה  יוצא מנקודת המוצא  שהמידע הוא נפוץ ונגיש, הוא איננו נמצא בידי מומחים והוא זמין לידי כל המידע גדל כל הזמן וקצה בגידול שלו יגדל, על מנת לשלוט במידע אנו צריכים כלים טכנולוגיים הכוללים בעיקר מחשב ורשתות תקשורת (internet)ורשתות חברתיות ( social media) להלן טכנולוגיות המידע.

אני מאמין שאנו נמצאים בתהליך השינוי ותמורה בעקבות עידן המידע וטכנולוגיות המידע,, התלמיד יש לו אחריות על הלמידה והבניית הידע כי המורה איננו ממונה על הידע, תהליך זה יביא לשנוי רדיקלי  במבנה ביה"ס ואף לביטולו. התלמיד הופך לשולט בתהליך הלמידה שלו, כשהמורה לצדו, על מנת שהתלמיד יצליח ישנו הצורך שהתלמיד ירכוש מיומנויות  יסוד בשימוש מחשב ומאגרי מידע ואסטרטגיות חיפוש. לכן התלמיד צריך להשתמש  בחשיבה, ובחשיבה ביקורתית והגיונית, בתקשורת יעילה וניגשות למידע  ,יכולת ליישם את הידע ולהפיק תוצר בעל משמעות לתלמיד ולחברה, לכן התלמיד חייב להיות יצירתי, וביקורתי למידע, תהליך טיפול במידע חשוב כמו התוצר עצמו , התוצר משמעו  הפיכת הידע שהפיק למידע לשימוש אחרים

השכלולים הטכנולוגיים מאפשרים צורת התייחסות שונה לחומרי הלמידה. השלכות של טכנולוגיות המידע מאפשרות לתלמיד להתמודד עם כמות רבה של מידע ממקורות שונים, שמחוץ לכיתה ובית הספר, תוך שילוב מידע זה בתהליכי הלמידה, מידע זה המקיף אותנו יהפוך לידע רק אם נשתמש בלמידה מושכלת, בחוכמה , תפקיד התלמיד להפוך את המידע הרלוונטי  בעל משמעות להקשר שנלמד

על מנת שהתלמיד ישלוט במידע על התלמיד לדעת:

×         לרכוש מיומנות  בטכנולוגיות המידע הכוללות:

v                       שימוש במחשב "אוריינות מחשב"

v                      שימוש במאגרי מידע

v                      שימוש במערכות תקשוב על מנת להעביר את המידע

×        לרכוש מיומנות באסטרטגיות החיפוש

×         היכולת לטפל, לנתח, לסכם לארגן את המידע ולהפכו לידע:

v                       דבר זה מצריך קשת רחבה של מיומנות קוגניטיבית

v                      תהליך מושכל המצריך תבונה ומחשבה

v                      יש תהליך רציונלי של קבלת החלטות

v                    תהליך יצירת התוצר הוא תהליך של שיתוף בין תלמידים המורים  ועמיתים אחרים (יועצים ,ועמיתים אחרים במרחב הרשת).

v                    הלימוד בעזרת טכנולוגיות המידע הוא בין תחומי.

v                   הלימוד ויצירת התוצר הוא תהליך , התוצר שמתקבל הוא בעל משמעות.

v                   יצירת התוצר היא בעצם הפיכת הידע שוב פעם למידע.

v                   הבנה  טובה של התוצר היא יכולת לעשות בשימוש בידע ובתהליך שנרכשו.

את התוצרים אפשר להפיק בדוחות ע"י שימוש ב-מעבד תמלילים  וגיליון אלקטרוני דוגמת Word או Excel .  אני נוהג ומעדיף שהתלמידים יגישו לי את העבודות שלהם באמצעים אלקטרונים ולא מודפסים , בכך אני יכול לנצל את טכנולוגית המחשב ע"י שימוש בקישוריות -היפר טקסט. שימוש  בהיפר קישור נותן לנו בעצם את הגלישה ממקור או תחום  מידע אחד למקור מידע שני.

חשיבות העברת החומר בשימוש  ב-מצגת דוגמת ה-POWER POINT   הוא חיוני להעברת המסר ממוסר המסר תלמיד או המורה לקולט המסר.

שילוב של אנימציה ,סירטונים קליפ-ארט עוזרים לתלמיד להבנות את המסר. המסר הנבנה ע"י המצגות יכול להיות כלי אינטראקטיבי, או מצגת הכוללת מספר שקפים שמטרתם בעצם להעביר מסר מקודד ונקודתי(אסטרטגיה). העיקרון החשוב והמוביל את  השימוש במצגת  הוא המצגת מיועדת לקהל יעד, איך התלמיד מנסח ובונה את הרעיון לקהל זה שמטרתי להוביל את הצופה למטרת היעד – הידע שהתלמיד רוצה שיועבר  לצופה לאחר תהליך ההבניה.

השימוש באסטרטגיה של מצגת פרסומת או אינטראקטיבית (שימוש בהיפר טקסט) צריך גם הוא מחשבה תחילה , מטרת המצגת היא להעביר את המידע שנאסף בצורה שתעניין את קהל היעד.

הדבר החשוב ביותר  בהצגת מידע  בכלל ושימוש במצגת בפרט הוא לתת ולעורר חיים להרצאה וזה נעשה ע"י עיצוב, עיצוב גרפי  יבוא תמונות שימוש ב- VIDEO  או  בצליל.

דרך נוספת של ייצוג המידע הוא ע"י בנית אתר באינטרנט, בלוג המיצג את הידע הנאסף ע"י התלמידים  והפיכת הידע למידע לשימושם של האחרים, ייצוג המידע  כלי בשימוש של אחרים על מנת לבנות  מידע חדש. ייצוג המידע באינטרנט ויכולתם של תלמידים אחרים לשלוף אותו ולהשתמש בו הוא דרך חדשה בטיפול במידע.

   

הצגת התוצר ע"י התלמידים הופכת את הידע המושכל למידע

אני חולק כי האינטרנט כמקור מידע מקשה על קליטת החומר, השימוש בתרשימים וסרטים מקל על התלמיד בהבנת החומר. לכן יש מקום לשינוי תהליך הלמידה המתקיים בבית הספר ולהתאימו לשיטות הלמידה של פוסט קורונה, אבל ההורים מתנגדים למהלך זה.

פעם למדנו בכיתה