למידה מרחוק ושימוש בטכנולוגיית המידע מיצרים תוצרים לימודיים יפים יותר

למידה מרחוק זה צו השעה

הממצאים שנמצאו  במחקרים  שנערכו מצביעים על כך שסטודנטים  אשר למדו קורס בשיטת הוראה מרחוק היו יותר מרוצים בהשוואה לסטודנטים שלמדו בקמפוס פנים אל פנים שנה לפני זה. סטודנטים שלמדו מרחוק  עקב הקורונה הרגישו כי למידה מרחוק תרמה לידע שלהם וכן למסוגלות העצמית שלהם. אכן, למידה מרחוק יכולה להוות פתרון ללמידה לאורך חיים על ידי הנגשת הקורסים ללמידה בכל מקום ובכל זמן, ועל ידי מתן אפשרות ללומדים לווסת ולנטר את תהליך הלמידה שלהם. בעוד שסטודנטים אשר לומדים פנים אל פנים משתתפים בשיעורים המתקיימים באולמות ההרצאה, סטודנטים שלומדים מרחוק נדרשים לאחריות מלאה על תהליך הלמידה שלהם. הם צריכים לקבוע את המטרות שלהם, לנהל את הזמן שלהם ולעקוב אחר התקדמותם. בהתאם לתיאוריית הרגולציה העצמית של הלמידה. נמצא שיש לא מעט סטודנטים שהלמידה מרחוק מהווה קושי עבורם מאחר ולא הצליחו לפתח מיומנויות של הכוונה עצמית. על פי הממצאים שלנו, כדי לסייע לסטודנטים המתקשים לנהל את תהליך הלמידה מרחוק, סביבת הלימוד צריכה להיות מובנית, מסודרת, קלה לניווט וידידותית למשתמש. כל חומרי הלימוד חייבים להיות נגישים ומודגשים על פי לוחות זמנים ברורים וידועים מראש. המשימות הלימודיות צריכות לקדם למידה פעילה ומשמעותית, וצריכות להכיל התנסויות מעניינות, הקשורות למקום עבודתו של הסטודנט, והכוללות הזדמנויות לאינטראקציה עם סטודנטים עמיתים ממקומות שונים בארץ ובעולם.

שימוש בטכנולוגיית המידע במערכת החינוך

אחת המשימות של מערכת החינוך בעידן של מידע עשיר, שמציף אותנו מכל עבר, היא לחנך את
הלומד בה להפיק את התועלת הראויה מהמידע ולהישמר מפני הסכנות הטמונות בו. התחום העוסק
בחיפוש המידע ועיבודו נקרא מידענות או אוריינות מידע. המידענות היא שימוש מושכל במידע, על
סוגיו וייצוגיו השונים, על מנת להשיג יעד מוגדר. היא אינה תולדה של טכנולוגיות התקשוב.

 היא קדמה לעידן הדיגיטלי. אולם, בהשפעת טכנולוגיות המידע והתקשורת קיבלה המידענות משמעות
חדשה. היא תופסת מקום יותר ויותר נכבד בתרבות האנושית. יכולתו של אדם להשתמש במידענות
כדי ליצור ולגבש בעצמו את הידע הנחוץ לו, חשובה כיום לא פחות, ואולי אף יותר, מצבירת ידע
ערוך ומוכן (משרד החינוך, 2009 .(מיומנויות המאה ה- 21 כוללות מיומנויות כמו: חשיבה יצירתית
וסקרנות אינטלקטואלית; אוריינות מידע ותקשורת (התלמידים ישתמשו בטכנולוגיה ובסביבה על
מנת לתקשר ולעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים שרחוקים מהם, במטרה לקדם את לימודיהם ולעזור
לאחרים); קשרים בינאישיים וניהול עצמי (מיומנויות בינאישיות ועבודה שיתופית, למידה
והתנהלות עצמאית, גמישות והסתגלות ואחריות אישית וחברתית); חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות
וקבלת החלטות (אוריינות מידע או מידענות); הבנה טכנולוגית; תפיסה טכנולוגית והפעלה שלה
(שימוש בתוכנות, שימוש באינטרנט, הגנה באינטרנט, שימוש בטכנולוגיה לתקשורת).

ןאחד המטרות החשובות , לדעתי, היא היכולת להשתמש ברשתות חברתיות בתהליך הלימודי וליצור  תוצר חינוכי שלא חייב להיות מודפס. נמצא במחקרים  שונים  כי תלמידים בעלי נסיון בשימוש במחשב נייד ורשתות חברתיות  הוכיחו יכולות גבוהות יותר באופן סטטיסטי מובהק בהשוואה לתלמידים שלמדו בכיתה רגילה ללא תקשוב. היכולות הגבוהות יותר, התבטאו הן בציון כולל גבוה
יותר והן במיומנויות כמו ארגון מידע בטבלה, הערכת אמינות ומהימנות מידע, איכות הכתיבה של פסקת טיעון והפקה טובה יותר של כרזה , מצגות או סירטונים תוך שימוש בכלים ממוחשבים. ממצאים אלה מצביעים ברמה המעשית ולא רק ברמה הצהרתית, על היתרון המצטבר של ההוראה והלמידה בכיתות עם תקשוב אינטנסיבי ,ושימוש במחשבים ניידים אישיים והאינטרנט תוך שימוש ברשתות חברתיות.