חוזרים לבית הספר?

למידה מרחוק בצל הקורונה

שר החינוך יואב גלנט קבע כי שנת הלימודים תיפתח כמתוכנן באחד בספטמבר (נקודה);" משרד החינוך נערך לקיום שנת לימודים בצל נגיף הקורונה, תחת תנאים מיוחדים שמטרתם לצמצם את סיכויי ההדבקה במוסדות הלימוד. גני הילדים ובתי הספר היסודיים יוכנו ללמידה בקבוצות קטנות ומרווחות, תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ילמדו גם באמצעות למידה דיגיטלית". עלות הקמת המתווה נאמדת בכשני מיליארד שקלים, וכמיליארד שקלים תפעול חודשי. חינוך עולה כסף חייבים אבל להשקיע גם בתשתיות, מערכת החינוך מנוהלת על ידי מפקד ולא איש חינוך, והוא לא מבין כבוד השר שמערכת החינוך  לא עובדת כך (אולי החינוך בספרטה).

על פי המתווה החדש שמשתנה כמה פעמים. תלמידי גני הילדים וכיתות א'-ב', שסכנת ההדבקה אצלם פחותה ילמדו כרגיל. זאת לעומת תלמידי כיתות ג'-ד' שילמדו כל השבוע בקפסולות של עד 18 תלמידים. תלמידי כיתות ה'-יב' ישלבו למידה מרחוק עם לפחות יומיים למידה במוסדות החינוך. עלות המתווה 4.2 מיליארד שקל, כשליש מהעלות שביקש משרד החינוך במקור ועמדה על 12 מיליארד שקל.

המתווה החדש שהציג גלנט שונה ונראה שהושפע הן מהוויכוח התקציבי עם האוצר והן מהנתונים שלפיהם ילדים קטנים מדביקים ונדבקים הרבה פחות. לתלמידים בחינוך המיוחד, נוער בסיכון וכפרי נוער יינתנו פתרונות אחדים, כיוון שהם מחייבים הרבה יותר קשר מקרוב. במסגרת המתווה החדש, שלדברי גלנט מתואם עם האוצר משרד הבריאות וארגוני המורים, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו בכיתות הרגילות. כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות של עד 18 תלמידים וישתמשו בחדרי הלימוד של כיתות ה'-'ו. תלמידי כיתות ה'-ו' ביסודי, ותלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ילמדו בשילוב של יומיים בקפסולות של עד 18 תלמידים ושאר השבוע מרחוק. כמו כן, ייעשה מאמץ שתלמידי ה'-ו' יגיעו למוסדות החינוך יותר מיומיים בשבוע. כייוון שתלמידי ג'-ד' ישתמשו בחדרים של כיתות ה'-ו', צפויה מצוקת חדרים בבתי הספר היסודיים. גלנט אמר שיעשה שימוש בחדרים במבני ציבור סמוכים, דוגמת מוסדות חינוך אחרים או מתנ"סים. לדברי גלנט, משרד החינוך הנחה שעד כיתה ב' אין צורך בלימודים בקפסולות. "זה תואם את ההתנסות עם בתי הספר של החופש הגדול", אמר. כן ציין שעדיין מתנהל ויכוח עם משרד הבריאות בנושא גיל חבישת המסכות.

 

גלנט אמר שלוח הזמנים קצר מאוד ומחייב הערכות מהירה בשטח. הסיבה לכך היא הצורך לגייס עשרות אלפי מורים נוספים ובעיקר מורים סייעים. גלנט אמר שהמקור למאגר המורים הזה יהיה הרחבת משרות של מורים קיימים, סטודנטים להוראה, מובטלים שעובדים במקצועות הדרכה דוגמת מדריכי טיולים ובוגרי צבא ששירתו במקצועות הוראה, דוגמת מורות חיילות. כן הדגיש שלמנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות יינתן חופש פעולה למציאת פתרונות בהתאם לצרכים המיוחדים ולאוכלוסיות שונות.

 

התקציב מתחלק בצורה הבאה: סגירת הפער הדיגיטלי, כולל תשתיות מחשוב לבתי הספר ורכישת מחשבים ומכשירי טלפון להשאלה לתלמידים ממשפחות חלשות – 

צוות הוראההורים ומורים רבים חושבים ש "אסטרטגיית היציאה מהמשבר  (הקורונה) היא בעצם אוסף שליפות מהמותן ואינטרסים שלא מסתדרים",אין תכנית מסודרת ליציאה  ממתווה הגל הראשון לעבר למידה בצל קורונה. אחת הסיבות חשש מכך שאנשי הצוותים החינוכיים יידבקו בנגיף הקורונה, מאחר שחלקם בקבוצת סיכון מפאת גילם או עקב מחלות רקע שלהם או של בני משפחתם.

גיוס צוות הוראה שעבר קורס  ב-15 שעות זה לא מעשי. לדעתי  תהליך הלמידה בשנת הלימודים הבאה הוא ניסוי, רק מקווה שלא  יהיו נפגעים בנפש….