מה ההבדל בין מידע לידע?
פוסטמן בספרו " קץ החינוך" (1997) טוען שמידע איננו ידע, ובוודאי שאיננו חוכמה, מידע כולל טענות על עובדות. עובדות נעשות למידע רק שהם מוזכרים או נכתבים, ולכן מידע יכול להיות גם שגוי או לא נכון. מהו ידע? ידע אם כן הוא מידע מאורגן המשובץ בתוך הקשר. ידע הוא מידע שאפשר להפיק ממנו משמעות, ולהחליט העם הוא רלוונטי. המידע מגיע עלינו כיום באמצעות הכלים הטכנולוגיים ,גם אם אין לנו רצון בו העולם מלא במידע , אך מה שחסר בו הוא הידע .כדי להפוך את המידע לידע עלינו להשתמש בחוכמה.
תהליך הלמידה יוצא מנקודת המוצא שהמידע הוא נפוץ ונגיש, הוא איננו נמצא בידי מומחים והוא זמין לידי כל המידע גדל כל הזמן וקצה בגידול שלו יגדל, על מנת לשלוט במידע אנו צריכים כלים טכנולוגיים הכוללים בעיקר מחשב ורשתות תקשורת (internet)ורשתות חברתיות ( social media) להלן טכנולוגיות המידע.
אני מאמין שאנו נמצאים בתהליך השינוי ותמורה בעקבות עידן המידע וטכנולוגיות המידע,, התלמיד יש לו אחריות על הלמידה והבניית הידע כי המורה איננו ממונה על הידע, תהליך זה יביא לשנוי רדיקלי במבנה ביה"ס ואף לביטולו. התלמיד הופך לשולט בתהליך הלמידה שלו, כשהמורה לצדו, על מנת שהתלמיד יצליח ישנו הצורך שהתלמיד ירכוש מיומנויות יסוד בשימוש מחשב ומאגרי מידע ואסטרטגיות חיפוש. לכן התלמיד צריך להשתמש בחשיבה, ובחשיבה ביקורתית והגיונית, בתקשורת יעילה וניגשות למידע ,יכולת ליישם את הידע ולהפיק תוצר בעל משמעות לתלמיד ולחברה, לכן התלמיד חייב להיות יצירתי, וביקורתי למידע, תהליך טיפול במידע חשוב כמו התוצר עצמו , התוצר משמעו הפיכת הידע שהפיק למידע לשימוש אחרים
השכלולים הטכנולוגיים מאפשרים צורת התייחסות שונה לחומרי הלמידה. השלכות של טכנולוגיות המידע מאפשרות לתלמיד להתמודד עם כמות רבה של מידע ממקורות שונים, שמחוץ לכיתה ובית הספר, תוך שילוב מידע זה בתהליכי הלמידה, מידע זה המקיף אותנו יהפוך לידע רק אם נשתמש בלמידה מושכלת, בחוכמה , תפקיד התלמיד להפוך את המידע הרלוונטי בעל משמעות להקשר שנלמד
על מנת שהתלמיד ישלוט במידע על התלמיד לדעת:
× לרכוש מיומנות בטכנולוגיות המידע הכוללות:
v שימוש במחשב "אוריינות מחשב"
v שימוש במאגרי מידע
v שימוש במערכות תקשוב על מנת להעביר את המידע
× לרכוש מיומנות באסטרטגיות החיפוש
× היכולת לטפל, לנתח, לסכם לארגן את המידע ולהפכו לידע:
v דבר זה מצריך קשת רחבה של מיומנות קוגניטיבית
v תהליך מושכל המצריך תבונה ומחשבה
v יש תהליך רציונלי של קבלת החלטות
v תהליך יצירת התוצר הוא תהליך של שיתוף בין תלמידים המורים ועמיתים אחרים (יועצים ,ועמיתים אחרים במרחב הרשת).
v הלימוד בעזרת טכנולוגיות המידע הוא בין תחומי.
v הלימוד ויצירת התוצר הוא תהליך , התוצר שמתקבל הוא בעל משמעות.
v יצירת התוצר היא בעצם הפיכת הידע שוב פעם למידע.
v הבנה טובה של התוצר היא יכולת לעשות בשימוש בידע ובתהליך שנרכשו.
את התוצרים אפשר להפיק בדוחות ע"י שימוש ב-מעבד תמלילים וגיליון אלקטרוני דוגמת Word או Excel . אני נוהג ומעדיף שהתלמידים יגישו לי את העבודות שלהם באמצעים אלקטרונים ולא מודפסים , בכך אני יכול לנצל את טכנולוגית המחשב ע"י שימוש בקישוריות -היפר טקסט. שימוש בהיפר קישור נותן לנו בעצם את הגלישה ממקור או תחום מידע אחד למקור מידע שני.
חשיבות העברת החומר בשימוש ב-מצגת דוגמת ה-POWER POINT הוא חיוני להעברת המסר ממוסר המסר תלמיד או המורה לקולט המסר.
שילוב של אנימציה ,סירטונים קליפ-ארט עוזרים לתלמיד להבנות את המסר. המסר הנבנה ע"י המצגות יכול להיות כלי אינטראקטיבי, או מצגת הכוללת מספר שקפים שמטרתם בעצם להעביר מסר מקודד ונקודתי(אסטרטגיה). העיקרון החשוב והמוביל את השימוש במצגת הוא המצגת מיועדת לקהל יעד, איך התלמיד מנסח ובונה את הרעיון לקהל זה שמטרתי להוביל את הצופה למטרת היעד – הידע שהתלמיד רוצה שיועבר לצופה לאחר תהליך ההבניה.
השימוש באסטרטגיה של מצגת פרסומת או אינטראקטיבית (שימוש בהיפר טקסט) צריך גם הוא מחשבה תחילה , מטרת המצגת היא להעביר את המידע שנאסף בצורה שתעניין את קהל היעד.
הדבר החשוב ביותר בהצגת מידע בכלל ושימוש במצגת בפרט הוא לתת ולעורר חיים להרצאה וזה נעשה ע"י עיצוב, עיצוב גרפי יבוא תמונות שימוש ב- VIDEO או בצליל.
דרך נוספת של ייצוג המידע הוא ע"י בנית אתר באינטרנט, בלוג המיצג את הידע הנאסף ע"י התלמידים והפיכת הידע למידע לשימושם של האחרים, ייצוג המידע כלי בשימוש של אחרים על מנת לבנות מידע חדש. ייצוג המידע באינטרנט ויכולתם של תלמידים אחרים לשלוף אותו ולהשתמש בו הוא דרך חדשה בטיפול במידע.
הצגת התוצר ע"י התלמידים הופכת את הידע המושכל למידע
אני חולק כי האינטרנט כמקור מידע מקשה על קליטת החומר, השימוש בתרשימים וסרטים מקל על התלמיד בהבנת החומר.