רשתות חברתיות בחינוך

רשתות חברתיות בחינוך

הלמידה והעזרות ברשתות חברתיות , הן צורך בתהליך הלימודי.  שימוש ברשתות חברתיות יחזק את הקשר החברתי והלימודי של בית הספר המורים והתלמידים. עם כניסת הטאבלט ומערכת התקשוב הלימוד באמצעות רשתות חברתיות יהווה חלק מרכזי בחינוך במאה ה-21

רשת המחשבים הנקראת אינטרנט היא רשת "חובקת עולם", ובאמצעותה הופך עולמנו לכפר  גלובלי קטן, שבו הכול יודעים על הכול. את הרשת פיתח משרד ההגנה האמריקני לצורכי מחקר צבאיים וביטחוניים. במהלך השנים הורחבה הרשת גם לצורכי מחקר ותוך זמן קצר הצטרפו אליה רוב מדינות העולם.

מתחילת העשור של המילניום החדש עלה משמעותית  מספר האנשים המשתמשים במחשב ומספר האנשים במשתמשים ברשת האינטרנט.

שימוש באינטרנט עולה

רשת חברתית היא קבוצה של אנשים שמתקיים ביניהם קשר באמצעות ממשק. הרשת חברתית מבוססת אינטרנט רשתות חברתיות כוללות קבוצות של  חברים, משפחותמפלגות פוליטיותאיגודים מקצועיים ,   סטודנטים ותלמידים אידאולוגיות ומחאות חברתיות. לרוב  לרשתות חברתיות  יש נושא מרכזי אחד יש תכונות המבדילות בין רשתות החברתיות השונות ושניתן למדוד כמו ריכוזיות, לכידות, עצמת הקשרים שבהן, ועוד. תכונות אלה מהוות מטרה למחקר בדיסציפלינות השונות. רשתות חברתיות הן המצע על גביו מתנהלות תופעות חברתיות כגון הפצת שמועות, היווצרותן של עמדות ודעות קדומות, שיווק מסחרי, הפצת אופנות ועוד. רשתות חברתיות יש תפקיד חדש ומתחזק כתוצאה מהופעתה של רשת האינטרנט. רשתות חברתיות יכולות להישען על אפליקציות, ואז יש להן תכונות מיוחדות. יש יישומי אינטרנט המנצלים את קיומן של רשתות חברתיות ומעצימים את השפעתן. לרשתות יכולה להיות תרומה בתהליכים החשובים לפרט. הרשת החברתית הנפוצה ביותר היא FACEBOOK .

חשיבות מדיניות החינוך בשימוש במדיה חברתית

חשיבות המדיה חברתית בחינוך

 

הקשר בין פייסבוק לבין מערכת החינוך, הוא קשר ישיר. הפייסבוק  הוא תוצר של מערכת החינוך, ועד ההורים הארצי האמריקאי הכיר ביוני 2010 בחשיבות הפייסבוק לקשר חברתי במערכת החינוך והחל לשתף פעולה עם החברה על מנת להפוך את הרשת לפחות פגיעה של התלמיד. ההחלטה האומללה של משרד החינוך הישראלי לאסור את החברות בין תלמיד למורה מנוגדת כל היגיון ופוגעת בחינוך החברתי.

social-media-logos

בישראל משתמשים   3.27 מיליון ב-FACEBOOK  המהווים כ – 44% מהאוכלוסייה. ישראל  במקום ה- 26 בעולם במספר המשתמשים בפייסבוק, שיעור הגדילה בשימוש בפייסבוק גדול מרוב מדינות המערב

כפי שפורסם בידיעות אחרונות (11/06/2011)  ישראל מובילה במספר השעות שנמצאים בפייסבוק בחודש, גם אחוז החדירה של  פייסבוק בישראל הוא מן הגבוהים בעולם ומהנתונים עולה שמספר המשתמשים ברשת החברתית ביחס לגודל האוכלוסייה אנחנו במקום השני עם שיעור חדירה של 90% כמו כן נמצא שפייסבוק אינה מחלישה קשרים חברתיים אלא מחזקת אותם  ונותנת הזדמנות לביטויים חדשים של חברות , אינטימיות ותחושת קהילתיות, אחווה.

רוב התלמידים בגילים 12-18 מחוברים לאינטרנט רוב התלמידים יש להם חשבון ברשת חברתית הרשת החברתית הכי נפוצה היא הפייסבוק. דרכי ההתקשרות לאינטרנט נעשית בבית במחשב וכן דרך טלפון סלולרי SMARTPHONE ,  נמצא שרוב התקשורת בפייסבוק בגלאי 16-18 נעשית דרך טלפון סלולרי או מחשב טאבלט .

תלמידים היום משתמשים במדיה חברתית בעיקר בפייסבוק אבל לא רק אלא  גם בטוויטר ובwhat's up  לכן על המורה המלמד בימינו חייב לקחת בחשבון שהפייסבוק חי וקיים, התלמידים בישראל משתמשים בו הם משתפים קבצים הכוללים טקסט , תמונה ,סרטים בעיקר ביוטיוב. התלמידים מחוברים רוב הזמן למדיה החברתית ופעילותיה ממשיכות בעיקר גם לאחר שעות הלימודים.

המדיה החברתית היא לא תופעה חולפת היא והיא רק בראשית דרכה מספר המשתמשים במדיה חברתית הולך וגדל במיוחד בגלאי 13 עד 18 (גיל 13 הוא הגיל שאפשר להתחיל להיות חבר בפייסבוק כמה מהם זייפו את הגיל) אף צעירים מכך. בקרב התלמידים שנשאלו מי אין לו חשבון בפייסבוק אף תלמיד לא ענה בשלילה. התלמידים עוד מספרים שיש להם קשרים לא רק עם בני הכיתה או השכבה אלא עם תלמידים אחרים ומבוגרים רבים ואף חלקם דיווחו שיש להם יותר מאלף חברים. רוב התלמידים (57%) מרצונם רוצים להיות חברים של המורים בפייסבוק והחלטת משרד החינוך בעניין גורמת לנתק בין הדרג המלמד לתלמידים.

לדעתי תפקיד המורים הוא לדעת להשתמש במדיה החברתית בתהליך החינוכי על מנת להכין את התלמידים למציאות ולשימוש היומיומי במדיה החברתית.

על הדרג המלמד להיות שולט בשימוש במדיה חברתית על מנת לא לפגוע קודם כל בעצמו ורק אח"כ בתלמידיו יש ללמד את כללי עשה ואל תעשה ברשת החברתית על מנת יצירת תקנון שיהווה בסיס של הסכמה במשתמשי הרשת החברתית. יש לנסח כללים בצורה מובנת כך שגם המורים וגם התלמידים ימצאו שפה משותפת ושיבינו שכלי הרשת חברתי הוא לא רק להנאה אלא גם למידה ופדגוגיה. תלמידים גולשים בפייסבוק לצורכיהם ולהנאתם. ניתן ללמוד כיצד לשלב תכנים חינוכיים פדגוגים ולימודים באופן חכם ומתאים בכך להשתמש בפלטפורמה של רשתות חברתיות על מנת לעודד פעילות חינוכית ולימודית מצד התלמידים. אני רואה ברשתות החברתיות ככלי שנועד להעצים את הפעילות החינוכית והלימודית ולא ככלי המאיים על תהליך למידה או מעמד המורה.

הכל יודעים שהאינטרנט מסמל את השינויים החברתיים הגדולים ביותר מאז המצאת הדפוס, אבל חושב אני שהחברה בכלל והמורים ואנשי מערכת החינוך עדיין לא מעכלים את העובדה שהאינטרנט והמדיה החברתית מייצגים גם את השינוי הגדול ביותר בהיסטוריה לשינוי במיוחד בתחום החינוך, כמו כן ברצוני להדגיש כי השימוש באינטרנט ובמדיה החברתית הוא חלק משינוי שמתנהל בעולם העבודה של המאה 21, והיות מערכות חינוכיות מכינות את התלמיד להיות חלק בעולם העבודה יש צורך וחובה להשתמש באינטרנט ובמדיה החברתית בתהליך החינוכי.

השימוש באינטרנט ובמדיה החברתית הוא חלק משינוי שמתנהל בעולם העבודה של המאה 21, והיות מערכות חינוכיות מכינות את התלמיד להיות חלק בעולם העבודה יש צורך וחובה להשתמש באינטרנט ובמדיה החברתית בתהליך החינוכי.

האינטרנט  הפך  לביתם השני של ממיליוני אנשים בארה"ב באירופה ואף בישראל, החיים החברתיים של רבים מעותקים מעולם הקיים לעולם חברתי אחר והשימוש בפלטפורמות חברתיות כמו: פייסבוק טוויטר יוטיוב פליקר טמביר וטוויטר סנאפצ'ט. הוא חיוני לתהליך החינוכי המתנהל בין כתלי בית הספר. ואם כל האנשים פונים לשם גם העסקים (הכסף נמצא איפה שאנשים נמצאים) ואם העולם העסקי פונה לשם קל וחומר גם במערכת החינוך.

3שימוש בטאבלט במערכת החינוך

שימוש בטאבלט במערכת החינוך

מורים  רבים אינם מחוברים לרשתות חברתיים הסיבות נובעות מבורות טכנולוגית ושמירה על הפרטיות. המורים המחוברים ברשת  אינם רוצים בחברות תלמידים וכן ההיפך רוב  התלמידים אינם רוצים בחברות המורים.

social-network_110002633-012814-int גם התלמידים וגם המורים רואים את הרשת החברתית – כמקום מפגש חברתי שבו אין מקום להעברת חומר לימודי. על מנת להשתמש באינטרנט להעברת חומר לימודי יש להשתמש בערוצים שונים ולא ברשת חברתית. אבל מסתבר שהעברת חומר לימודי מתרחשת דווקא ברשתות חברתיותו אף שימוש ב" ענן" .

רשתות חברתיות בחינוך

השימוש ברשתות חברתיות הוא חיוני לשימוש במערכת החינוך

כידוע לאחרונה בעולם ובארץ הוחל להכניס טאבלט למערכת החינוך.בשלב הראשון כל ספרי החינוך עברו תהליך של דיגטליזציה  ואפשר לצפות בספרים על ידי טאבלטים.   בעקבות כניסת הטאבלטים למערכת החינוך אנו נהיה חשופים יותר לרשתות  חברתיות כי הרשתות החברתיות יהיו חלק  בלתי נפרד מתהליך הלמידה.

"הלמידה באמצעות טאבלטים תעודד את השימוש ברשתות חברתיות"

לסיכום הלמידה והעזרות ברשתות חברתיות , הן צורך בתהליך הלימודי.  שימוש ברשתות חברתיות יחזק את הקשר החברתי והלימודי של בית הספר המורים והתלמידים. עם כניסת הטאבלט ומערכת התקשוב הלימוד באמצעות רשתות חברתיות יהווה חלק מרכזי בחינוך במאה ה-21

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *