רשתות חברתיות בחינוך 2018.

רשתות חברתיות בחינוך 2018

היום אנו נמצאים בעידן הרשתות החברתיות , הרשתות החברתיות   הם חלק ניכר בפעילות בחברה הטכנולוגית של המאה ה-21 . מערכת החינוך חייבת להכניס את השימוש ברשתות חברתיות כי זה דרישת השוק.

win 10 &social media

social media

למה צריך להשתמש  ברשתות חברתיות בחינוך ?

אנו  כבר משתמשים ברשתות חברתיות, אז למה לא להשתמש ברשתות חברתיות ,זה כבר קיים!

טכנולוגיית המידע והתקשורת  (ICT) חוללה מהפכה כמעט בכל היבט בחיינו. לומדים שאינם מסוגלים לנווט במרחב הדיגיטלי המורכב אינם מסוגלים להשתתף באופן מלא בחיים הכלכליים, החברתיים, התרבותיים והפוליטיים שסביבם, ולכך באה הפדגוגיה המקוונת והרשתות החברתיות  לסייע.

עם זאת, בשלב ההתפתחות הנוכחי, אין היא מהווה למעשה מרכיב אימננטי בתרבות הרשת, מה גם שמרבית תחומי הדעת המקוונים הם עדיין תכנים הנלמדים שנים רבות מתוך ההנחה שהם מספיקים לכל החיים. בתרבות הלמידה הדומיננטית השוררת כבר מאות בשנים עומד המורה היודע-הכול במרכז הבמה ומניח כי הלומדים חסרי ידע וניתן לתת מענה ללומדים ברמות שונות של יכולת.

תרבות הלמידה המסורתית הזו נהוגה עדיין במערכת החינוך , והלמידה עדיין בכלים המסורתיים .

אתם יודעים שלילדים שלכם אוהבים להשתמש ברשתות חברתיות אפילו שהם מתחת לגיל 13 ההגבלה של פייסבוק. רוב הילדים בכיתה  א' יודעים לראות סרטונים ביוטיוב עוד לפני שהם יודעים קרוא או כתוב.

העולם משתנה בקצב מהיר ולכן גם סביבת הלימודים צריכה להשתנות במהירות. צריך ליצור סביבות לימודים מאתגרות יותר בבתי הספר, אחרת הם יהפכו לא רלוונטיים ולאנשים צעירים לא תהיה מוטיבציה להגיע אליהם; הם פשוט לא יבינו מה הקשר בין בית הספר לעולם האמיתי.

העולם האמיתי הוא  נמצא שימוש ברשתות חברתיות!

מה הן הרשתות החברתיות, הרשתות החברתיות ,הניו מדיה, הן אותן תוכנות, אתרים, ויישומים .

מה אנו צריכים על מנת להשתמש ברשתות חברתיות:

  1. אמצעי קצה , מחשבים, טאבלטים טלפונים ניידים.
  2. חיבור לרשת האינטרנט בוואי פי , בחבילות גלישה ברשת בנייד, ורשת קווית !
  3. הכשרת מורים וגורמי ניהול, וכן הקניית מיומנות גם לתלמידים.

השימוש ברשתות חברתיות הוא אחד מיומנות היסוד הנדרשות מאדם בוגר על מנת להשתלב בחברה התעשייתית הידע של המאה ה-21.

אנו עדים לגידול במספר המשתמשים ברשתות חברתיות, נשאלת השאלה האם שימוש בהוראה פרונטלית הוא אפקטיבי ,  האם מה שהיה נכון באלפי השנים  האחרונות עדיין נכון במערכת החינוך של המאה ה-21 .לדעתי, החינוך הפורנטנלי למרות בקיים כיום מאבד מאפקטיביות שלו ובמחקרים שונים מהעולם אף נמצא שמדד יעילותה יורד.

שימוש ברשתות חברתיות בארהב

שימוש ברשתות חברתיות בארהב

במחקרים על אפקטיביות ההוראה, נמצא גם שהשימוש בעבודת צוות בחקר ומחקר מהווה את תהליך החינוך האמיתי , וכן לנורמות מעשיות של עבודת הכיתה. השימוש בעבודת צוות מחייב שימוש ברשתות חברתיות על מנת ליעל את תהליך הלמידה.השינוי בפדגוגיה צריך לבוא לידי ביטוי בכך שהתלמידים יקבלו יותר זמן על חשבון הזמן שהיה פעם של המורה. חשוב לשלב בכיתות למידה מבוססת פרויקטים ולמידה בקבוצות. התלמידים צריכים לקחת יותר אחריות על הלמידה שלהם והמורים צריכים להפוך למאמנים, מנהיגים ומנטורים — לא רק מנחים שעומדים מול הלוח יש לשנות את התפיסה שהמורה הוא בעל הידע , הידע נמצא ברשת  תפקיד המורה לנהל את תהליך הלמידה.

השימוש ברשתות חברתיות  עשויות לשנות את  תהליך הלמידה בשני מימדים:

  1. החינוך הוא לא תלוי מקום כלומר בית ספר.
  2. החינוך הוא לא תלוי זמן . ועשוי להמשך גם אחרי שעות הלימוד בבית הספר…

 

מהי מטרת החינוך: ליצור מידע לידע אחת הדרכים להפיץ ידע היא על ידי רשתות חברתיות.
התוצר הסופי לא חייב להיות טקסט כתוב אלא יכול להיות סרטון ,שיר תמונה, אינפוגרפיה  וכד' .

מה שמאפשר ליצור תוצרים אלו הם רשתות חברתיות יש לדרוש להשתמש בתוצר הסופי שיהיה מעניין את הלומד המלמד ואנשים שנחשפים לידע…

השימוש ברשתות חברתיות הוא תלוי תרבות, גיל  ומגדר , במחקרים בארה"ב נמצא ש שיש עליה תלולה משנת 2012 בשימוש באינסטגראם 35%. (הרשת הנפוצה  בגילי 08-24).

 

רוב האמריקאים  והישראלים  ,משתמשים בפייסבוק .

רוב האמריקנים גולשים ברשת ומשתמשים ברשת חברתית בכל קבוצות הגיל רוב המבוגרים מעל גיל 65 לא משתמשים כלל ברשתות חברתיות (בארה"ב משתמשים מדי יום רק 40 אחוז מקבוצת בני גיל זה).  לעומת זאת רוב משתמשי סנאפצ'ט הם בגילאי 24 ומטה ,מה שהמחקר מגלה שרשת חברתית מושפעת לא רק מגיל אלא גם במגדר רוב הנשים גולשות בפינטרסט. נמצא גם להשכלה יש תפקיד בגלישה ברשתות חברתיות יותר אקדמאים גולשים בלינקדין. ומשהו מעניין גם מוצא אתני משפיע על הגלישה ברשתות חברתיות יותר ויותר הספנים ושחורים משתמשים בוואטסאפ ! מאשר הלבנים.

פייסבוק היא הרשת  הכי נפוצה בקרב קבוצת הגיל 13-24 לפי השימוש היומי ב"רשת חברתית".
מה הכוונה רשת נפוצה?  הרשת שלפחות פעם אחת נכנסים ביום.

 

התלמידים משתמשים ברשתות חברתיות, בשונה מהמורים, המורים וההורים נתפסים כגורם מ"איים" על התלמידים "מי רוצה להיות חברה של אמא בפייס" לכן רשתות כגון אינסטגראם ויו טיוב נתפסים יותר בקרב הצעירים מאשר מבוגרים.
רוב הגולשים ברשתות חברתיות משתמשים בהתקנים ניידים  כדוגמת טלפונים חכמים ומחשבי לוח.

חלק מהרשתות החברתיות אינן עובדות כראוי אלא רק בסיבת המכשירים הניידים.

משרד החינוך והעומדים בראשו לא החליטו האם יש להשתמש ברשתות חברתיות בחינוך העמימות שיצורים חוזרי המנכ"ל בעצם נותנים למורה ולהנהלת בית הספר את החלטה האם יש להשתמש ברשתות חברתיות בחינוך הן לצורך למידה והן לצורך חברתי .

("תוציאו אותי מקבוצת הוואטספ הכיתתית").

אז למה השימוש ברשתות חברתיות מקרטע?

בשאלה האם יש שימוש במדיה חברתית בחינוך? נמצאתי בעוד התלמידים טובעים ושולטים ברשת החברתית המורים יש להם בקושי חשבון בפייסבוק או כמו שאחד התלמידים אמר שימוש במדיה חברתית בחינוך  פופולארי בקרבנו אבל לא בקרב מורנו. (אחד התלמידים אף אמר שלמורים יש בורות טכנולוגית) התלמידים משתמשים ברשת החברתית לא רק לצרכי לימוד אלא ליצירת קהילות וחלקם אף למשחק.

87%  מהמורים בארה"ב אינם מעורים או משלבים את הרשתות החברתיות בתהליך החינוכי., אך המורים לא יודעים איך להתמודד עם רשתות חברתיות, ואיך להשתמש בטכנולוגיה זאת במערכת החינוך.

המורים גם בארה"ב וגם בארץ חוששים לשלב את הטכנולוגיה הזאת מצד אחד עם אתה ברשת חברתית אתה חשוך ויודעים עליך יותר פרטים ממה שהמורים רוצים לתת המורים אומרים שמעמד המורה נחלש כי הוא בעצם חבר של התלמידים ולא יודע או לא יכול לנהל את תהליך הלמידה.

סיבות למה זה לא עובד…

  1. אין מחשבים בבית הספר.
  2. אין גלישה ברשת האינטרנט,
  3. אין שימוש בטאבלטים ברשתות חברתיות.
  4. איסור להשתמש בסמארטפון במערכת החינוך. משרד החינוך לא מעודד כל כך את הנושא
  5. הורים נגד קרינה…
  6. פרטיות. (בריונות רשת)
  7. הגורם האנושי… (מורים)

לסיכום:
גידול בשימוש ברשתות חברתיות הולך וגדל, מערכת החינוך חייבת לקחת בחשבון את הרשתות החברתיות ככלי לימוד, והן ככלי חברתי ויצירת קשר. השימוש רשתות עלו  כמה דילמות במיוחד בין הקשר של המורים והתלמידים, שמערער את דפוסי ההתנהגות, גבולות ומסגרות חברתיות. הפחד משינוי משתק את המערכת אבל בעצם השימוש ברשתות חברתיות הוא צורך חברתי, שיגבור בסופו של דבר על הפדגוגיה מהדור הישן.