משרד החינוך ושימוש בסמארטפון.

משרד החינוך ושימוש בסמארטפון.

לקראת שנת הלימודים ראיתי שתלמידים קונים טלפון נייד לקראת שנת הלימודים מהי עמדת משרד החינוך לגבי שימוש בטלפון נייד. על זה ננסה לענות.

שימוש בטכנולוגיית המידע במערכת החינוך

שימוש בטכנולוגיית המידע ורשתות חברתיות במערכת החינוך

הטלפון הנייד הביא עמו, ללא ספק, יתרונות לחיי הורים וילדים רבים. היום גם הורים וגם ילדים נמצאים שעות ארוכות מחוץ לבית. לכן היכולת שלהם לתקשר אלה עם אלה, להעביר מסרים זה לזה מכל מקום ובכל שעה, הפכה את הטלפון הנייד למכשיר כמעט בעל ערך קיומי בחיי משפחות רבות. הטלפון הנייד נמצא היום ברשותם של יותר מ-60% מן הילדים בני 6–7 ושל יותר מ-95% מבני הנוער בני 12 ומעלה. סקרים שנערכו מלמדים כי כ-85% מההורים מצפים שילדיהם ייקחו עִמם את המכשיר לכל מקום ובכל עת, כולל לבית הספר.

שליש מילדי ישראל גולשים באינטרנט לפחות ארבע שעות ביום. אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל, מכור לסלולר ומשתמש בו לפחות חמש שעות ביום. למעלה משליש מבני הנוער, צופים בטלוויזיה מעל ארבע שעות ביממה.

ההשפעות של ההתמכרות גורמות לכך שבני הנוער ישנים שעתיים פחות ביום בממוצע מאשר בני גילם בעבר. סקר של חברת Common Sense Media האמריקנית, שבוצע בקרב 2,600 צעירים , חושף כי כבר מגיל צעיר ילדים הופכים למשתמשים "כבדים" במדיה. זה כולל בין השאר שימוש במחשב, באינטרנט, בטאבלטים ובסמראטפונים, אבל גם צפייה בווידאו והאזנה למוסיקה.

ממצאי הסקר העיקריים הם:

• 70% מהילדים מתחת לגיל 12, משתמשים בטאבלטים.

• ילדים בני 8-12 מבלים בממוצע 6 שעות ביום במדיה.

• בני הנוער, מבלים יותר משליש מהיום בשימוש במדיה. כ-9 שעות בממוצע.

• שימוש במסכים עשוי להיות פאסיבי (39% מהזמן), אך בשאר הזמן הם משמשים למטרות יותר אקטיביות כמו תקשורת (26%), פעילות אינטראקטיבית (25%), קריאה, צפייה ויצירה.

• המדיה הפופולרית ביותר בקרב בני נוער היא, הטלוויזיה והאזנה למוסיקה.

• כמחצית מבני הנוער משלבים הכנת שיעורים עם שימוש במדיה. 51% צופים בטלוויזיה בזמן הכנת השיעורים, ו60% מתכתבים בזמן הזה, בסמראטפון.

• רבע מבני הנוער סיפרו כי, הוריהם יודעים מעט מאוד על מה הם עושים.

• 35% מההורים אינם מגבילים את ילדיהם כלל בשימוש במדיה.

מחקרים בנושא השפעת המדיה על ילדים ובני נוער אינם אחידים בממצאיהם. יש הטוענים כי השימוש במדיה בעיקר באופן אינטראקטיבי, מפתח את הדמיון ואת כישורי האוריינות של הילד. למשל, כאשר מדובר בתכניות ובאפליקציות לימוד והעשרה, ספרים אלקטרוניים ועוד.

מחקרים גם הראו כי, ילדים ששיחקו במשחקי מחשב, פיתחו תשומת לב רבה יותר לפרטים וקואורדינציות עין-יד. (אשנב ).
הילדים דורשים סמארטפון , כך מתחילה לה ידיעה ב YNET אבל השאלה למה דורשים ומה הקשר שלה לתחילת הלימודים? לדעתי אין קשר כזה ואם יש יש להכחיד אותו מהר כל אחד זכאי לקנות סמארטפון , אבל מה הקשר שלו לתהליך הלמידה האם בישראל מתבצע תהליך למידה מבוסס על סמארטפון? האם הטלפון הנייד  משמש את התלמיד כמכשיר לגלישה באמצעות טאבלטים? למה נועד הטלפון הנייד במערכת החינוך?

 

 

משרד החינוך ושימוש בסמארטפון.

כל שימוש בטלפון ניד בזמן השיעור ובזמן בחינות אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. אין להציבו בשום אופן על השולחן בכיתה. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר יעשה בהתאם להוראות הצוות.

צילום בזמן שיעור באמצעות הטלפון הנייד אסור בהחלט. צילום במהלך פעילות מחוץ לביה"ס ייעשה בהתאם להוראות הצוות ובתנאי שלא יפגע בכבודו של המצולם ובצנעת הפרט שלו.

הנהלת בית הספר רשאית לאסור הבאת מכשירים ניידים לביה"ס או להגביל את השימוש בהם בהתאם להחלטות הצוות.

במידה והתלמיד השתמש במכשיר נייד בניגוד להוראות, ניתן לנקוט באחד מהאמצעים הבאים:

  1. שיחת בירור עם התלמיד
  2. הפקדת המכשיר במזכירות ביה"ס או בחדר המנהל, במקום קבוע, נעול ובטוח, והחזרתו בסוף יום הלימודים לידי התלמיד או לידי הוריו.
  3. יידוע/ הזמנת ההורים.
  4. במקרים של שימוש חוזר בטלפון נייד בזמן שיעור ניתן להעניש בהתאם להחלטות בית הספר בנוגע להפרות משמעת, לרבות כתיבת עבודה בנושא.

חוזר מנכ"ל ע' 1(א

ממליץ לקרוא גם:

1. סמארטפון במערכת החינוך.

2. סמארטפון במערכת החינוך 2.

3. BACK to school

4.  back to school 2