תקלות בשימוש טכנולוגיית המידע בבית הספר

תקלות בשימוש טכנולוגיית המידע בבית הספר.

בשימוש נרחב בטכנולוגיית המידע יש  תמיד תקלות. תקלות שמקורן בחומרה ובתקלות שמקורן בתוכנה לכן על מנת להכין מערך שיעור במקרה שיש  לקחת בחשבון מקרה של תקלה הוא חובה בסיסית.
אנו מגדירים  תקלה כל דבר שלא מאפשר שימוש באמצעי טכנולוגי בתהליך הלימודי.

תפקיד הלבורנט

תפקיד הלבורנט

יש תקלות שאי אפשר בכלל לפתור כמו הפסקת חשמל או נפילת רשת האינטרנט של חברה המספקת שרות.אבל על מנת ללהשתמש במחשבים יש לתת תשומת לב לתחזוקה בעיקר של המחשבים ובמיוחד בבתי הספר שם התקלות קורות או נגרמות כתוצאה של חבלה.
יש לחשוב בצורה חכמה איך למנוע תקלות למשל מה קורה שתלמיד לא מגיע עם טאבלט מוטען, או אין את האפליקציה החינוכית באמצעי הקצה, או האפליקציה חייבת לעשות עדכון וכד'.אין לצפות מטכנאי לתקן אמצעי קצה כגון מחשב נייד טאבלט וכד'. יש אחריות של מעבדות המתמחות בכך.

כשצריך לקנות  מחשב צריך לדעת לאלו מטרות  המחשב נועד, פעמים רבות מדי אנשים קונים מחשב בלי להבין מה המוכר נתן להם, אחד מהתפקידים החשובים של הטכנאי הוא לייעץ למקבלי ההחלטות בארגון (בביה"ס)מה לקנות? תפקיד הטכנאי הוא לדעת לקנות את  חומרה או התוכנה על מנת שמעבדות המחשבים  תעבוד בצורה הטובה והיעילה ביותר.

מבחינת תוכנה ביה"ס חייב לעבוד עם אפלקציות חינוכיות וגם עם תוכנות חוקיות (ראו הסכם School Agreement ) (במקרה ובית הספר נתפס כשהוא עובד עם תוכניות לא חוקיות,יש מקום  לתביעה על עבירה פלילית כנגד מנהל המוסד). חברות התוכנה מוציאות רישיונות מיוחדים עבור מוסדות חינוך, דבר המתבטא בהוזלה ניכרת של עלות התוכנה.

בשוק הישראלי קיימות תוכנות שפותחו במיוחד ללמידה על ידי מוסדות מיוחדים,בקניית תוכנה זאת יש לחשוב אם לקנות תוכנה לעמדה בודדת או לרשת.(מט"ח) או הורדת אפליקציה מסויימת . על הטכנאי לשלוט בתוכנות או באפלקציות אלו על מנת לתת תמיכה טכנית ראשונית,למורים  ולתלמידים בהפעלת התוכנה.

רבים מהשעורים הכוללים מחשב, משתמשים באינטרנט על מנת להעביר את השיעור.תפקיד חשוב של הטכנאי הוא לתחזק את מערך התקשוב הכולל רשתות  ,רכזות כבלים ונקודות תקשורת. במיוחד בא לידי ביטוי בשימוש המחשב בבחינות הבגרות הממוחשבות שעורך משרד החינוך או בשימוש באפליקציות שבשימוש .

על הטכנאי לדרוש את החומרה הטובה ביותר ושרות של חברות התקשורת על מנת שהתקשורת תעבוד טוב יותר. יש לדרוש קווי אינטרנט מהיר (ADSL או כבלים).

על הטכנאי  לעשות ככל שביכולתו על מנת שהמחשבים יעבדו, מחשבים שאינם עובדים גורמים לתסכול במערך הלמידה. הטכנאי עומד כנגד חבלות של תלמידים ואף מורים  אם בזדון ואם בתום לב, לפעמים מטרות הפגיעה במחשב הוא לפגוע בתהליך הלמידה.

הטכנאי כמזהה תקלות יעבוד בצורה הדוקה עם נותני השרות (טלקוד ונס מט"ח) ויבדוק את טיב עבדותם.

תפקיד חשוב מאד של טכנאי הוא בגבוי החומר .

לסיכום הטכנאי הוא בעל הסמכות היחידה לתקן את מערכת המחשוב על מנת שתשרת את מהלך הלמידה המבוסס מחשב. אין לתת לגורמים חסרי הכשרה לתקן את המחשב או אף להתקין תוכנה כי מתברר שהם גורמים נזק יותר מתועלת (המורים או התלמידים ש"יודעים"). הטכנאי תפקידו לאבטח את המידע הארגוני בביה"ס ולמנוע כניסת גורמים לא רצויים לרשת בית הספר.יוצא אם כן תפקיד הטכנאי הוא חיוני ביותר למערך הלמידה.

לכן  תקלות הם החלק הרע שקורה באימוץ טכנולוגיות במערכת החינוך, יש אנשים טכניים שמטרתם לתחזק את הרשת שעיקר עבודתם היא למנוע תקלות, אין לותר על תפקיד האיש הטכנאי כי כך אי אפשר יהיה בכלל להפעיל את הכיתה.

משרד החינוך:

מתאם מחשוב בית-ספרי

א.  תיאור התפקיד

1)     עזרה למורים והדרכתם בשילוב שימושי תקשוב בעבודתם

2)     סיוע בהפעלה שוטפת של תוכנות, לומדות וקישוריות לאינטרנט (גלישה, דואר אלקטרוני, חיפוש מידע וכו')

3)     סיוע למורים ולתלמידים בהטמעת השימוש בציוד התקשוב במעבדות המחשבים, בכיתות ובמרחבי הלימוד האחרים בבית הספר

4)     הכנת מעבדות המחשבים וציוד התקשוב וארגונם לפעילות שוטפת של מורים ותלמידים

5)     אחריות על שילוב שירותי רשת האינטרנט ועל השימוש בהם, וכן על תחזוקת אתר בית הספר (אם הוא קיים)

6)     יצירת קשר ותיאום בין גורמי בית הספר וסביבתו לבין מנחים ורכזי אשכול המופעלים על ידי המינהל למדע ולטכנולוגיה

7)     התקנת תוכנות ייעודיות שהפעלתן נדרשת במעבדות בית הספר (להפעלת אוגרי נתונים, לומדות ועוד)

8)     סיוע בהיערכות בית-ספרית ללמידה ולהוראה בסביבה מתוקשבת וכן בהיערכות לקיומן של בחינות מתוקשבות (כולל בחינות בגרות מתוקשבות)

9)  סיוע בהטמעת מערכות מקוונות להוראה וללמידה ותמיכה במהלך שיעורים מקוונים

10)   התאמת מערכות המחשוב בבית הספר להגנה בפני איומי סייבר       פנימיים וחיצוניים.
לקריאה נוספת: תפקיד הטכנאי לבורנט במעבדת המחשבים בבית הספר/