שימוש בטכנולוגיית המידע בחינוך.

שימוש בטכנולוגיית המידע בחינוך. (2017)

כשנתחיל לדבר על שימוש בטכנולוגיית המידע בחינוך, אנו נדבר על שימוש באמצעי קצה הכוללים כל כלי אלקטרוני העשוי לשפר את תהליך הלמידה.

כיום שראיתי שיעור באוניברסיטה , שיעור פרונטלי המרצה השתמש בלוח וטוש (אין כבר גיר) ובכתב ידו הבלתי מובן, מצד שני התלמידים רובם היו שקועים בסמרטפון או בטאבלט שהם לוחצים לייק לאיזו הערה מבריקה שלו קשורה בשיעור. ואז ששאלתי את עצמי האם שימוש בטכנולוגיית המידע בחינוך הוא יעיל או גורם מפריע בתהליך הלמידה.

אני יוצא  מכמה נקודות הנחה בסיסיות

1. אין תחליף טכנולוגי לתפקיד המורה.
2. השימוש בטכנולוגיית המידע תפקידו להעצים את תפקיד ההוראה.
3. השימוש בטכנולוגית המיידע שהיא כיום זולה יותר , מהווה חלק משמעותי בתהליך הלמידה.
4. השימוש בטכנולוגייה הוא צורך קיומי, הוא אחד הדרישות הנדרשות (מיומניות יסוד) בחברה התעשייתית של המאה ה 21.

5.  השימוש בעבודת צוות בחקר ומחקר מהווה את החינוך האמיתי לנורמות של עבודת הכיתה.

6.אחד מהאתגרים הכי גדולים של מורה הוא ליצור מעורבות של תלמידים במהלך השיעור. לדעתי

שימוש בטכנולוגיית המידע הוא כלי חיוני שבו התלמיד יכול לקלוט את החומר הנלמד בשיעור במיוחד אם הוא משתמש ברשתות חברתיות שמסיבירות את הנושא הנלמד, או מאפשרות לתלמיד לצייץ ולהגיב על החומר הנלמד.

7.שימוש במצגות להצגת החומר הנלמד שבו בעצם אנו הופכים את הידע למידע הוא תהליך הנדרש להציג רעיונות בתעשייה.

ומה מטרת החינוך היום : היכולת לשתף פעולה, חשיבה ביקורתית, יכולת השימוש בכלים ממוחשבים כדי לאתר מידע, תקשורת ויצירתיות.

לכן לדעתי שימוש בטכנולוגיית המידע,כבר יוצרת דפוסי הוראה חדשים.

עליה בשימוש ברשת האינטרנט

עליה בשימוש בטכנולוגיית המידע במערכת החינוך

 

מהפכת הטאץ' והמכשירים הניידים; היא מחייבת אותנו ליצור תוכן דיגיטלי אינטראקטיבי חדש בשני היבטים משמעותיים: ממשק משתמש (User Interface) וחוויית משתמש (User Experience) שיאפשרו לתלמידים ללמוד ב'מנות קטנות' כל הזמן. התוכן הדיגיטלי שמפתחים עכשיו למכשירים האלה יתאים מאוד לחוויית הלמידה של דור ה־Y.

יש הרבה תחומי למידה ,אמנם  נקודה אחת מתאימה לכל מקצועות הלימוד – ה"לב"… המשמעות של הלימוד. לא רק כמה שיננתי  כי החינוך במאה ה21 איננו מבוסס על שינון , החינוך לא נבחן כמה אני יודע יותר, אלא שעם הידיעה תגיע גם הבנה של "מה קרה לי" בעקבות תהליך  הלמידה. לְמה נפתחתי? על מה אני חושב בעקבות הלמידה? האם אמשיך לעסוק בלמידה? איך אשנה את התנהגותי אחרי השיעור? מה יצר בעולמי המפגש עם הטקסט כפי שהציג המורה? לאן הוליכה אותי הסקרנות שגיליתי בשיעור? והם השימוש בטכנולודית המידע באמת עוזרת לי?

למידה עשויה להפוך למשמעותית כאשר יש התאמה בין תוכני הלמידה לעולמו הפנימי של הלומד. כאשר גוף הידע נוגע בתחום קיומי המעסיק את הלומד, וכאשר הידע רלוונטי לחייו ומשמעותי לסוגיות עמוקות המעסיקות אותו. כאשר התלמיד שמנצל את הטכנולוגיה שכבר יש ברשותו.

לכן

למידה דיגיטאלית היא התשתית הפדגוגיה העדכנית במאה ה- 21, הכוללת שיטות הוראה-למידה משולבי טכנולוגית מידע ותקשורת בסביבה למידה מקוונת, ויישום אופני התנהלות הולמים במרחב המקוון לצרכי חינוך. למידה זו מושתתת על נגישות ושימוש ביחידות וחומרי הוראה-למידה דיגיטאליים, לצד מקורות מידע ברשת, העומדים לרשות המורה והלומדים לשם הבניית ידע מבוססת חקר, שיתוף, הרחבה והעמקה.השפעת הטכנולגיה על החינוך אני ממליץ לקרוא את המאמר של RED .

בהקדמה נכתב : " פרויקט RED הוא לא פחות מתכנית האב לבנייה מחדש של החינוך האמריקני….שינוי מהותי לא יתרחש באמצעות מבחנים רבים או טובים יותר, או הקמת בתי ספר חדשים,או ימי לימודים ארוכים יותר, או יותר מורים או אפילו מורים טובים יותר, אלא באמצעות שינוי מהותי של הדרך שבה אנו מחנכים ומלמדים, זה יהיה למעשה השינוי המהותי הראשון בתהליך החינוך מזה אלף שנים."
דוח פרויקט RED מפרט איך תשעת גורמי המפתח ליישום התוכנית קשורים לשיפור תוצאות מבחנים ולשיעור הבוגרים, ולהפחתת פעולות הקשורות למשמעת ושיעור הנשירה. גורמי המפתח בהטמעה שזוהו על ידי הפרויקט כוללים שימוש בטכנולוגיה בכל רמת התערבות, שינוי מושכל של המנהיגות הניהולית על-ידי מנהלי בתי הספר, יחס גבוה של מחשב/ תלמיד ושילוב טכנולוגיה במקצועות הליבה לפחות אחת לשבוע.

נראה שעוד שנים מספר, גם במערכת החינוך, רוב רובה של הנגישות למידע לימודי תהיה באמצעות טקסט דיגיטאלי. גישה עדכנית ללמידה מחייבת יישום למידה דיגיטלית, לא כמותרות, אלא כהתנהלות שגרתית בה הלמידה מתקיימת ומסתמכת על מידע המונגש בטקסט דיגיטאלי.

לשם הלימה ללמידה העדכנית של היום, הלמידה הדיגיטאלי, יש לעדכן גם את ההגדרה של "ספר לימוד" בפרט, ו"חומרי לימוד" בכלל, לכל סוג ופורמט.

שימוש בטכנולוגיית המידע במערכת החינוך

שימוש בטכנולוגיית המידע ורשתות חברתיות במערכת החינוך

לסיכום:

התפקיד של טכנולוגיה בחינוך הוא להעצים את ההוראה והלמידה ולא להחליף את המורה. הטענה שלי היא שבשילובים מתאימים של טכנולוגיה, שהיום היא גם ממש לא יקרה, אפשר להעצים את ההוראה והלמידה ולגרום לשיעור להיות משהו אחר לגמרי. השימוש בטכנולוגיית המידע תעזור לנו  להשתמש ברשתות חברתיות שלדעתי יש להם חלק חשוב בתהליך הלימודי המכשיר את התלמיד במאה ה-21.
אני טוען  שלא מרגשת אותנו אבולוציה של טכנולוגיה בחינוך, למשל המעבר מספרים מודפסים לספרים דיגיטליים, או הכנסת אייפדים לכיתות במקום מחשבים. אני מחפשים את הרבולוציה, כלים שישנו מהותית את הדרך בה לומדים (בבית הספר, בבית ובארגונים). באמצעות הכלים הטכנולוגיים .

ליצירת קשר :amir.luz@gmail.com