משרד החינוך נכנע

משרד החינוך נכנע

משרד החינוך נכנע והוא מגביל את השימוש בטאבלטים ובמחשבים בכיתות הלימוד. בשנים האחרונות בתי ספר רבים דרשו מהורי התלמידים לרכוש עבור ילדיהם טאבלטים או מחשבים ניידים כדי לבצע בהם שימוש במהלך הלימודים – כעת, משרד החינוך מסדיר את התחום וקובע כי הלימודים בבתי הספר היסודיים יתבצעו ללא מחשבים וטאבלטים, אלא על ידי קריאה וכתיבה בספרי לימוד ומחברות, או באמצעות מצגות ממחושבות שיוצגו על ידי המורים.

שימוש בטכנולוגיית המידע במערכת החינוך

שימוש בטכנולוגיית המידע ורשתות חברתיות במערכת החינוך כנראה לא יהיה בשנים הקרובות

על בתי הספר ייאסר להנחות רכישה של מחשבים או טאבלטים ללא הסכמה בכתב  של 70%-100% מהורי התלמידים, וללא אישור מממשרד החינוך!

כפי שנאמר משרד החינוך, בעצם , אוסר על בתי הספר להנחות רכישה של מחשבים או טאבלטים ללא הסכמת 70%-100% מהורי התלמידים, וללא אישור מראש ממשרד החינוך והרשות המקומית, וקבע כי יש להגביל את גובה עלות רכישת הציוד. בנוסף, המשרד הורה לבתי הספר להגביל את השימוש ברשתות אלחוטיות בתוך בתי הספר ולהעדיף על פניו חיבור קווי לאינטרנט, מחשש לחשיפה לקרינה אלחוטית של התלמידים. מטרת המשרד היא להסדיר את השימוש באמצעים ממוחשבים בכיתות הלימוד ולאזן שיטות ההוראה בין אמצעים טכנולוגיים לקלאסיים.

משרד החינוך טוען שהחשיבות של רכישת מיומנויות תקשוב חשוב , אך יש גם לעורר מודעות ״לאיזון בין שימוש בכלים מתוקשבים לבין פעילויות אחרות כגון יצירת קשרים חברתיים, פעילות גופנית, קריאת ספרים ועוד״.

באפריל 2015 משרד החינוך הורה לבתי הספר שלא לאפשר שימוש בטלפונים ניידים על ידי תלמידים , ובכל מקרה לא תתאפשר למידה בבזמן השיעור  באמצעות הטלפון הסוללרי.,אך  יש חשש שיאושר והנושא נבחן כעת על ידי המשרד.

2099

המשרד מגביל באופן משמעותי את משך השימוש במחשבים או טאבלטים בבתי הספר – בעיקר בכיתות בתי הספר היסודיים. לפי חוזר המנכ״ל, בכיתות א'-ג' יוגבל משך השימוש באמצעים ממוחשבים לעד 20% מזמן הלמידה באותו יום, ובכיתות ד'-ו' עד 30% מזמן הלמידה באותו היום.

בחלק מהמקרים, בכיתות היסודי הגבוהות יהיה ניתן לקבל אישור מיוחד ללמוד עד 40% באמצעים ממוחשבים באותו היום. בחטיבות הביניים ובתיכונים המשרד לא קבע משך שימוש מירבי באמצעים ממוחשבים אך דרש ממנהלי בתי הספר והמורים ״לשמור על איזון בין למידה מתוקשבת ללמידה בחומרים פיזיים״.

במוסדות החינוך יש להעדיף התקנה של רשת חוטית בלי לייצר מפגע בטיחותי הנובע מהתקנתה ומהשימוש בה.

במקרים רבים ההורים נדרשו לרכוש מחשבים וטאבלטים באלפי שקלים ללא הסכמת כל ההורים, ולעתים גם ללא אישור של משרד החינוך, באלפי שקלים מכיסם, אך לא היה בהם שימוש נכון בכיתות הלימוד בגלל העדר הכשרה וחומרי לימוד מתאימים עד שהציוד התיישן.

במקביל להנחיות החדשות משרד החינוך החל בפיילוט בכמה בתי ספר ברחבי הארץ, שיפעלו בשנת הלימודים הנוכחית כבתי ספר ללא סמארטפונים. מדובר ביוזמות משותפות של בתי ספר והורים לקיים לימודים ללא כניסה לטלפונים ניידים, כך שהתלמידים לא ישתמשו בהם גם בהפסקות.

מטרת הפיילוט היא לאפשר סביבת לימודים נקייה מהפרעות חיצוניות ולשפר את הכישורים החברתיים והמשחק של התלמידים בבתי הספר. עם זאת, לא מדובר באיסור גורף אלא בפיילוט שנערך בהסכמה בבתי ספר שונים.

בחוזר מנכ"ל האחרון אסר משרד החינוך על השימוש בטלפונים הסלולאריים כאמצעי למידה בכתות, בעיקר בשל סיכוני הקרינה.
הורים לילדים בחטיבת ביניים ואימצו את הקו של משרד החינוך ויזמו פרוייקט כוורות איחסון שקופות בכל הכיתות, בהן במהלך השיעורים מניחים הילדים את הטלפונים האישיים כשהם כבויים. ההורים ביקשו להפחית את הסחות הדעת והפיתויים של הטלפונים הסלולארים בשיעורים וכמובן להמנע מהקרינה הסלולארית בכיתות אליה חשופים הילדים כאשר הטלפונים אינם כבויים

הבטחת השוויון והזמינות של אמצעי הקצה בלמידה לכל התלמידים

בהינתן  משימה לימודית עם אמצעי קצה שהתלמידים אמורים לבצע על הצוות החינוכי לוודא טרם התחלת הפעילות שלכל התלמידים יש גישה לאמצעי הקצה, וכן לחיבור לאינטרנט (אם נדרש), בכל סוגי הפעילות הלימודית המתקיימת, לרבות לצורך ביצוע משימות למידה לאחר שעות הלימודים.

יש לוודא כי אמצעי הקצה יהיו זמינים ללמידה באופן שוויוני עבור כלל התלמידים בהתאם לפעילות המתבצעת; לדוגמה: כאשר מתבצעת פעילות בזוגות יהיה אמצעי קצה לכל זוג, כאשר מתבצעת פעילות פרטנית יהיה אמצעי קצה לכל תלמיד וכד'.

בית הספר יוודא כי יש ברשותו כמות מספקת של אמצעי קצה אשר יאפשרו לכל התלמידים השתתפות שווה בפעילות הלימודית המתבצעת בו, בכל צורת הצטיידות שתיבחר: גם במקרה שבו אמצעי הקצה נרכשים ללא השתתפות הורים וגם במקרה שבו יש השתתפות הורים ובית הספר יספק אמצעי קצה לשימוש התלמידים שלא רכשו אותם.
הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) במשרד החינוך פרסמה דוח מחקר אודות השימוש במחשבים, ספרים דיגיטליים ורשת בבתי הספר. נמצא שיש בדוח עדויות לכשלים בתוכנית התקשוב, הם מוסווים תחת משפטי סיכום חיוביים כלליים, שאינם מתיישבים עם הממצאים….

מקורות:

משרד החינוך חוזר מנכ"ל