מדיניות משרד החינוך

 

מדיניות משרד החינוך

לאחר שפניתי למשרד החינוך ושאלתי מהי מדיניות משרד החינוך בשימוש במדיה החברתית נאמר לי :

מדיניות משרד החינוך  דוגלת כן לשימוש לימודי לא לשימוש חברתי.

"משרד החינוך מעודד למידה דרך רשתות חברתיות בתנאי שהלמידה מתבצעת בסביבה סגורה (כלומר המורה בעצמו יוצר ומנהל את הקבוצה) ובתנאי שהמורה מגדיר את מטרת הפעילות בקבוצה.וישר הפנו אותי לחוזר מנכ"ל  שבו נאמר בין השאר : "אמנם על פי הוראות המשרד נאסר על מורים להיות חברים של תלמידים בפייסבוק (ראה סעיף 9.4-10, בחוזר הוראות הקבע עב/4(א), "אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט"), אך אפשר ואף רצוי להשתמש ברשתות החברתיות לצורכי למידה תוך הקפדה על הכללים".

 

משרד החינוך מעודד למידה דרך רשתות חברתיות בתנאי שהלמידה מתבצעת בסביבה סגורה (כלומר המורה בעצמו יוצר ומנהל את הקבוצה) ובתנאי שהמורה מגדיר את מטרת הפעילות בקבוצה

משרד החינוך מעודד למידה דרך רשתות חברתיות בתנאי שהלמידה מתבצעת בסביבה סגורה (כלומר המורה בעצמו יוצר ומנהל את הקבוצה) ובתנאי שהמורה מגדיר את מטרת הפעילות בקבוצה

 

כדי להשתמש ברשת הפייסבוק לצורך למידה על המורים להקפיד על הכללים האלה:

המורה יפתח קבוצה סגורה שתנוהל על ידו או על ידי אחד התלמידים שיקבל הרשאה לכך ולא יצרף לקבוצה אף חבר מלבד התלמידים שהוגדרו על ידי המורה (תלמידי כיתה או תלמידי כמה כיתות או תלמידי מגמת לימוד מסוימת).
המורה יפתח לעצמו דף פייסבוק אישי ייעודי כמורה שישמש אותו לחברות בקבוצה. הדף המקצועי לא יכיל כל מידע אישי על המורה עצמו.
כל תלמיד בקבוצה יפתח דף פייסבוק ייעודי לקבוצה שלא יכיל מידע אישי על התלמיד עצמו.
המורה יהיה אחראי להתנהלות השיח בקהילה שימוקד רק בנושאי הלימוד. כללי האתיקה החלים על שיח זה זהים לכללים של השיח הכיתתי.

משרד החינוך רואה לחשיבות עליונה את נושא הפרטיות  ובצורה של פרטיות וניהול מדוקדק של התהליך החינוכי יכול המורה לנהל את הלימודים ברשת החברתית

רשתות חברתיות (Social networks) הן סביבה פתוחה וחופשית למשתמשים ברחבי העולם לצורכי תקשורת ושיתוף במידע, כדוגמת Twitter, You-tube, Delicious, Facebook ועוד.

הרשתות החברתיות מאפשרות לקבוצות אנשים הבוחרים בכך להשתייך לקהילה (באמצעות יצירת פרופיל אישי) ולקיים ביניהם קשר, שיתוף והחלפת מידע באמצעות רשת האינטרנט בנושאים שונים. רשתות חברתיות עשויות לסייע למשתמשים בהן בנושאים כמו איתור ושיתוף במידע, למידה שיתופית, קידום מטרות חברתיות ואישיות, יצירת קשרי חברות וכדומה. הציבור הרחב, וביניהם גם הורים, מורים, בני נוער וילדים, פועלים בהן כחלק מהתנהלותם היום-יומית.

נאסר על מורים להיות חברים של תלמידים בפייסבוק 

בפעילות חינוכית ברשתות חברתיות שעיקר מטרתן היא ניהול קשרים חברתיים הקשרים מטשטשים את הגבול בין פעילות אישית-פרטית של מורים, הורים ותלמידים לבין פעילות חינוכית-מקצועית. מאחר שסביבה זו נעדרת מנגנוני בקרה וניטור, אין אפשרות להבטיח מענה שוויוני והוגן לכלל התלמידים ופעילות מתוכננת ועקבית או לבצע ניטור. כמו כן, קיים סיכון לניצול לרעה של חופש הביטוי, לפגיעה בפרטיות, לפגיעה בשם הטוב של אדם, לפריצת הגבול בין תקשורת מקצועית לתקשורת אישית, לחשיפה לתכנים פוגעניים ועוד. מסיבות אלו השימוש ברשתות חברתיות לאינטראקציות בין-אישיות בין מורים לתלמידים אסור.

המדיניות הכוללת של משרד החינוך, אין מערכת החינוך רואה במורים חברים של התלמידים, המורים צריכים ריחוק כי הם מנהלים את התהליך החינוכי, בשם הפרטיות נאסר על מורים להיות חברים של תלמידים בפייסבוק .

מערכת החינוך:  דוגלת כן לשימוש לימודי לא לשימוש חברתי

מערכת החינוך:  דוגלת כן לשימוש לימודי לא לשימוש חברתי

ואחרי שדנו פה רבות בנושא  מי רוצה להיות חבר שלי  בנושא בפייסבוק?

צרו קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *