לא לבריונות רשת

לא לבריונות רשת

לקראת השנה החדשה  ברצוני לבקש ממכם לא לבריונות רשת ,זה פוגע ומכוער מה זה בריונות רשת?
בריונות רשת  לפי איגוד האינטרנט מוסבר:

בריונות ברשת היא התנהגות פוגענית, שמבצעיה משתמשים באמצעים טכנולוגיים כמו האינטרנט או הטלפון הנייד על מנת להשמיץ, להטריד, להביך, להפחיד או לתקוף מישהו. בריונות מקוונת יכולה להתרחש בכל אחת מהמדיות הדיגיטליות ,פייסבוק, וואטס-אפ, טוויטר בלוגים, צ'טים, פורומים, דואר אלקטרוני, אתרי אינטרנט ועוד. היא יכולה להיות מילולית, והיא יכולה להתבטא גם בפרסום של תמונות או סרטונים.

לא לבריונות רשת

לא לבריונות רשת

משרד החינוך:
"רשת האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט יצרו מרחב נוסף בו אנו מנהלים את חיינו ואת היחסים שלנו עם הסביבה. ילדים ובני נוער רבים מבלים שעות רבות מהיום ברשת בשיחות, שיתופים, החלפת דעות, חוויות ועוד. אך יחד עם פעילויות אלו, הרשתות החברתיות יצרו זירה נוספת המאפשרת תופעות אלימות העלולות לסכן חיים. בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר במקרים של חרמות, הצקות וסחיטות בקרב ילדים וצעירים, המתרחשות ברשת ובמספר מקרים הביאו גם להתאבדויות ולמוות."

כיצד מתרחשת בריונות מקוונת?

בריונות מקוונת/ אלימות ברשת/ Cyber-bullying – כל אלו שמות של אותה תופעה, אשר העתיקה את האלימות והבריונות מהרחוב על המרחב הוירטואלי.

היא יכולה להופיע בכמה וכמה צורות ובכל אחת מהמדיות הדיגיטליות הקיימות, למשל:

  • התלהמות- דיבור בשפה קשה ובוטה.
  • הטרדה- פניה חוזרת וטורדנית לאדם מסוים, למרות שביקש להפסיק.
  • השמצה- או הוצאת לשון הרע.
  • התחזות- נטילת זהות של אדם אחר והפצת תכנים או פעילות בשמו.
  • חרם- החרמת יחיד או קבוצה ע"י קבוצה אחרת.
  • הולכת שולל- גרימה לאדם להיחשף או למסור דבר מה מבלי לדעת למי.
  • הפצת תמונות- הפצת תמונה פרטית ללא הסכמה במטרה לפגוע.
  • טוקבקים פוגעניים- השארת תגובות בעלות תוכן פוגעני.
  • הדרת חברים- מניעה מאדם להשתתף בקבוצה, ארגון חרם נגד אדם כדי לפגוע בו.
  • פגיעה בפרטיות- פרסום פרטים אישיים על אדם, חדירה ו/או פריצה למרחבים האישיים של האדם.

כיצד ניתן כהורים לגלות מעורבות ולמנוע בריונות ברשת?

לכם ההורים תפקיד מרכזי ביותר במניעת התופעה, על ידי כך שתסבירו לילדיכם את ההשלכות החמורות של בריונות ברשת, בין אם הם התוקף ובין אם הם משתתפים עדים. הסבירו את המשמעות הפלילית של התנהגות זאת, כמו גם את הנזק הנפשי והרגשי שחווה הקורבן במצב זה. מכיוון שלתוקפן קשה לגלות אמפתיה או להבין את תחושותיו של הקורבן, עליכם להסביר לילדיכם מה חווה הילד המותקף.

חשוב מאוד להסביר לילדים שלא לשתוק אל מול תופעות של בריונות ברשת ולעודד אותם לא לשתף פעולה, לא לסייע בהעברת מסרים, והכי חשוב לפנות למבוגרים, בין אם להורים או למורים, וליידע אותם על המקרה. הסבירו להם כי הדיווח שלהם הוא חשוב ואף עלול להציל חיים ושאין מדובר בהלשנה. חשוב להבהיר להם כי הבריונים הם המיעוט ולכן ככל שמעגל המתנגדים לתופעה יתרחב ויסייע כך ניתן יהיה למנוע את התופעה.

חשוב לגלות ערנות לשינויים בהתנהגות הילד ולסימני סכנה או מצוקה:

  • שינוי בהרגלים של הילד – סדר יום, דפוסי תקשורת, חברים וכד'.
  • גלישה מרובה או המנעות המעידה על כך שהוא חושש להתעמת שוב.
  • הילד מקבל שיחות טלפון לא מזוהות ואינו מוכן לספר על כך.
  • אם הגיעו הביתה חבילות או דברי דואר לא מזוהים או משולח שאיננו מוכר להורים.
  • כל התנהגות חריגה אחרת המעידה על כך שמשהו מסעיר את הילד.

במידה וקיים חשש על ההורים לפעול על מנת לספק סיוע לילד.

במידה וגיליתם כי ילדכם או ילד אחר בסביבתו הוא קורבן של בריונות ברשת עליכם לפנות לגורמים הבאים:

  • פנו למורה, המחנך, יועצת בית הספר או למנהל בית הספר
  • בימים א-ה בין השעות 8:00-15:00 ניתן לפנות:
    לקו פתוח לתלמידים 1800-222003.
    מוקד שירות חינוך 1800-250025.
    שפ"י – שירות פסיכולוגי ייעוצי: 02-5603249/51.
  • משטרת ישראל
    במקרים דחופים ובכל מקרה סכנת חיים חייגו 100.
    להגשת תלונה יש לגשת לתחנת המשטרה המקומית.
  • איגוד האינטרנט
    הקו הפתוח: 03-9700911.
  • ער"ן
    עזרה ראשונה נפשית: 09-8891333 או 1201.

חוזר מנכ"ל

בחוזר מנכ"ל "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות חינוך" תש"ע 1(א) יש התייחסות לפגיעה באמצעות האינטרנט, לצילום במהלך שיעור ולשימוש לרעה בתצלומים של תלמידים או מורים שנעשו בשטח בית הספר כמעשה אלימות ומוזכר הטיפול בהתאם. אחד הקריטריונים להערכת החומרה של האירוע הוא האם הפגיעה נעשתה בנוכחות רבים או בהפצה המונית באמצעים טכנולוגיים כגון האינטרנט.

אירועים חמורים הקשורים לאינטרנט נכללים בחובת הדיווח:

פגיעה חמורה באמצעות האינטרנט (התחזות, הפצת תכנים פרטיים   מביכים, איומים וכו').

שימוש בטלפון נייד לצילום בזמן שיעור, צילום ללא ידיעתו של המצולם, וכן שימוש לרעה בתצלומים של תלמידים או מורים שנעשו בשטח בית-הספר (איום בהפצה, חשיפה, עיוות ולעג, הפצה בטלפון נייד או באינטרנט).

אנו נגד בריונות ברשת !