שימוש טלפון נייד או טאבלט במהלך פעילות בית ספרית.

hand reaching virtual images streamingהנחיות משרד החינוך לשימוש בטכנולוגיה אישית  טלפון או טאבלט במהלך פעילות בית ספרית.

על פי חוזר מנכ"ל ע' 1(א) של משרד החינוך, כל שימוש בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. אין להציבו בשום מקרה על השולחן בכיתה. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות.

צילום בזמן שיעור באמצעות הטלפון הנייד אסור בהחלט. צילום במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות ובתנאי שלא יפגע בכבודו של המצולם ובצנעת הפרט שלו.

בעולם האיחוד האירופאי קרא לצעירים לכבות את המכשיר הסלולארי בכיתה וציין כי קיימת חשיבות שבתי ספר יהיו "נקיים" ככול האפשר מקרינה אלקטרומגנטית כולל מטלפונים סלולאריים. בארצות הברית, בעיר ניו-יורק קיים איסור על הכנסת טלפונים סלולאריים לבתי הספר, ובצרפת הוגשה הצעת חוק דומה. גופים רבים באירופה, ארה"ב וקנדה החליטו לקיים מסע הסברה להגברת המודעות לשימוש נכון  ולסכנות הכרוכות בשימוש בסלולארי, בילדים ובני נוער" **

חוזר מנכ"ל

מומלץ לא להביא כלל מכשירים ניידים לבית הספר (פרט לסיכון מהקרינה, המכשירים משמשים יעד לגנבות, למסחר ובאופן עקיף לאלימות בבית הספר). בכל מקרה של הבאת המכשיר יש ליידע את התלמידים ואת הוריהם כי בית הספר אינו אחראי לנזק שייגרם לו, לאבדנו או לגנבתו. הנהלת בית הספר רשאית לאסור הבאת מכשירים ניידים לבית הספר או להגביל את השימוש בהם בהתאם להחלטות הצוות. בכל מקרה תהיה המדיניות הבית-ספרית בהלימה להנחיות לעיל.

 

עם זאת, בחוזר המנכ"ל שפרסם המשרד בספטמבר 2011 נאמר כי "יש לקיים הסברה מותאמת לגיל התלמידים ולעולם המושגים שלהם שמטרתה הקניית הרגלי שימוש נכונים ומושכלים בטלפון הסלולרי, ובה יש לפרט לתלמידים מה הם הרגלי השימוש הנכונים. יש להטמיע הרגלים אלה בחיי היום-יום ולהחילם על כלל קהילת מוסד החינוך". כמו כן להנחיה מצטרפות המלצות כגון קיצור משך השיחה, שימוש באוזניה וכו'.

 3 המלצות

3.1    קיצור משך השיחה וסך כל השיחות

3.2    העדפת השימוש במסרונים(SMS) על פני השימוש בשיחות

3.3    שימוש באוזנייה חוטית בעת קיום שיחה והרחקת מכשיר הטלפון הסלולארי מהגוף

3.4    קביעת אזורים בשטח בית הספר המותרים לשימוש בטלפון הסלולארי ומועדים מוחלטים ומוסכמים לשימוש זה במרחב המוסד החינוכי בכל עת

3.5    הימנעות מוחלטת משימוש בטלפונים סלולאריים לכל מטרה במועדים ובאזורים שנקבעו לכך במהלך שיעורים או כל פעילות חינוכית

3.6    הצבת טלפונים ציבוריים בבתי הספר כדי לאפשר לתלמידים במצבים נדרשים יצירת קשר עם ההורים

3.7     הימנעות משימוש לילי בטלפונים סלולאריים, הגורם לחוסר שינה

3.8     הימנעות משימוש בטלפון סלולארי במקומות ללא קליטה (כגון מעלית)

3.9     העדפה שלא לשאת את הטלפון הסלולארי בסמוך לגוף, בכיס או על מתלה וכד'.

 

 

השימוש בסמארטפונים עודכן בחוזר. במקרה של שימוש בטלפון הנייד בזמן שיעור יוכל בית הספר להחרים את המכשיר. המכשיר יוחזר לתלמיד בסוף יום הלימודים, הוריו יוזמנו והוא ייאלץ לכתוב עבודה בנושא. 

משרד החינוך שינוי מגמה ? מציין כי :

הפיכת הסמארטפון לכלי יעיל ללמידה

משרד החינוך החליט לחפש פתרון יצירתי לשימוש של בני הנוער בטלפונים סלולריים בבית הספר, והחל תהליך שמטרתו להפוך את הטלפון החכם לכלי פדגוגי לכל דבר שיהיה חלק מתוכנית הלימודים. המפתח הוא "להפעיל" את הסמארטפונים במסגרת השיעור. התלמידים ישתמשו בו לחיפוש חומר ברשת, לניצול שפע המידע למתן תשובות מיידיות על שאלות שמתעוררות, וגם לתיעוד מצולם של תהליכים המתבצעים במהלך השיעור.

בקריית החינוך ברנקו וייס ע"ש יצחק רבין במזכרת בתיה הנוהל נכנס לפעולה כבר

"על פי התפיסה שלי, התלמידים צריכים להיות פעילים בזמן השיעור", אומרת המנהלת אורנה פרידמן. "היום הכול אצלם מיידי, כאן ועכשיו. הם משתעממים מאוד מהר משיעור של 45 דקות, והמטרה היא תמיד לסקרן אותם. אחרי שנים שבהן נאלצנו להחרים טלפונים ולזמן הורים, החלטנו שנמאס לנו. אם זה מה שהם רוצים – אנחנו נשתמש בזה".

בשיעור תנ"ך בבית הספר למדה כיתה פרק מספר יחזקאל, וכמה תלמידים החלו לזמזם לעצמם את השיר של חיים חפר "יחזקאל" לפי הלחן של החלונות הגבוהים ("אל אל אל יחזקאל"). המורה שיתפה פעולה: היא ביקשה מהתלמידים למצוא את מילות השיר ברשת והשיעור הפך לניתוח של השיר והשוואה לספר. במקרים אחרים נזכר תלמיד בסרטון הקשור לנלמד בכיתה והשיעור נעצר כדי שכולם יוכלו לצפות בו.

"הרבה פעמים הטלפון משמש אותי בכל הקשור לאוצר מילים", ממשיכה פרידמן. "באחד השיעורים תלמידים לא הבינו למה התכוונתי כשאמרתי 'בטל בשישים'. אז מיד שלחתי אותם למצוא את הפירוש בעצמם. זה קורה יותר בשיעורים כמו כימיה, ביולוגיה והיסטוריה. הסיטואציה הזאת פותחת דיון על פירוש המילה, על דרך החיפוש ועל אמינות אתרי האינטרנט שבהם הם מחפשים אותה".  (לקוח מדף אינטרנט זה.)

3שימוש בטאבלט במערכת החינוך

שימוש בטאבלט במערכת החינוך

בקיצור משרד החינוך תמיד מבלבל בין המותר והאסור .

פעם אסור להכניס טלפון ורשתות אלחוטיות ופעם מותר.

אפשר לעיין גם פה

תלמידים יקרים , אני יודע שאתם בצא'ט בשיעור כי בדרך כלל אף אחד לא מחייך שהוא מביט לכיוון המפסעה בידידות המורה

תלמידים יקרים , אני יודע שאתם בצא'ט בשיעור כי בדרך כלל אף אחד לא מחייך שהוא מביט לכיוון המפסעה בידידות המורה

 

להעשרה: לימוד בעזרת מובייל

בהרבה בתי ספר ראינו תקנון בקשר שימוש בטלפון הנייד:

"חל איסור מוחלט על שימוש כלשהו בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות לכל צורך שהוא (כולל שעון, מחשבון, קבלת שיחות, שליחה וקבלת מסרונים, השמעת מוסיקה, מצלמה והסרטה ).טלפון נייד יהיה סגור וכבוי בזמן השיעור ויימצא בתוך תיק התלמיד.במקרה חירום  התלמיד יבקש אישור מיוחד מהמורה.תלמיד שהטלפון הנייד שלו יימצא מחוץ לתיק במהלך השיעור, תרשם לו הפרעה."

מהפך ההתנהגות בעידן הדיגיטלי מאמר מעניין על התנהגות דיגיטלית.

לסיכום משרד החינוך לא מעודד להכניס טלפון סלולרי לכיתה, אבל בפועל 88% מהתלמידים יש טלפון חכם. לכן משרד החינוך אומר אם כבר יש טכנולוגייה יש לבדוק אותה אם היא עובדת על פי התקנים, ומוסיף  ואם כבר יש טלפונים חכמים למה לא להעזר בהם בתחום הלימודי.

גם פה משרד החינוך הוא גם בעד וגם נגד.

"יש ליישם במסגרת מערכת החינוךאת עקרון הזהירות המונעת[3]כפי שהומלץ על ידי משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וכל הגופים הבין-לאומיים העוסקים בקשר שבין חשיפה לקרינת רדיו ובריאות, לרבות ארגון הבריאות העולמי. יש לאזן בין בחירת התלמיד והוריו להשתמש בטלפון סלולרי לבין ההשלכות הבריאותיות והחברתיות של שימוש זה, בעיקר על ידי הקניית הרגלי שימוש נכונים."

למרות שאין כיום הוכחה חד משמעית לקשר בין שימוש בטלפונים סלולאריים והתפתחות גידולים, קיימים נתונים מחקריים התומכים בקיום קשר שכזה. בהתאם לכך ולאחר סקירת כל המאמרים שפורסמו עד היום בנושא זה, הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן )IARC(, זרוע של ארגון הבריאות העולמי, סיווגה במאי 9000 את קרינת הרדיו הנפלטת מהטלפונים הסלולאריים כ"מסרטנת אפשרית". הסוכנות סיווגה את רמת הסיכון לסרטן הקשור לקרינה הנפלטת מטלפונים סלולאריים "Possibly carcinogenic to humans" -כ המוגדר ,2B בקטגוריה

זהירות מונעת היא הימנעות מפעולה שהאפשרות להשלכות שליליות שלה או הסבירות להופעתן אינן ידועות – במטרה להימנע מאותן השלכות. עקרון הזהירות המונעת הוא עקרון מנחה בחקיקה, בעיקר בתחום הגנת הסביבה כמו בנושא השפעות בריאותיות של קרינת טלפון סלולארי. עקרון הזהירות המונעת קובע כי אם קיים חשד שפעולה או מדיניות כלשהי גורמת לנזק או יוצרת סכנה לציבור או לסביבה, במקרה שאין ראיות מדעיות מספיקות על מנת להראות שהפעולה או המדיניות אכן מזיקה או מסכנת, אזי נטל ההוכחה חל על יוזם הפעולה ויש להימנע מפעולה כזו או לנקוט באמצעי הגנה כל עוד טרם הוסר החשש המקורי. מטרת העיקרון היא לאפשר לקובעי מדיניות לקבל החלטות בהן ייתכן נזק כתוצאה מאחת ההחלטות, בתנאי אי ודאות לגבי אפשרות קיום הנזק או היקפו בשל היעדר מידע מדעי. הוא מבוסס על מחויבות חברתית להגנה על הציבור מפני נזקים אפשריים, שהחשש מהם מוסר רק בעקבות הצטברות ממצאים מדעיים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *